تاثیر ترکیبات فلاونوئیدی حاصل از کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون عصاره گیاه سماق(Rhus coriaria L) بر اکسیداسیون LDL

چکیده:
مقدمه
اکسیداسیون LDL با ایجاد پلاک های چربی در دیواره اندوتلیال، یک رویداد مهم در آتروژنز محسوب می شود. سماق گیاهی غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و پلی فنولی بوده و فلاونوئیدها نیز از جمله این ترکیبات آنتی اکسیدانی به شمار می روند که با مهار اکسیداسیون LDL قادر است بیماری آترواسکلروز را مهار یا کند کنند. لذا، این تحقیق به منظور تعیین اثر اجزاء فلاونوئیدی حاصل از کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون عصاره سماق بر اکسیداسیون LDL ناشی از سولفات مس انجام گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش آزمایشگاهی LDL با استفاده از دستگاه اولتراسانتریفیوژ و به روش شیب غلظتی متوسط جداسازی شد. محتوی فلاونوئیدی عصاره سماق توسط تکنیک ژل فیلتراسیون و با رزین سفادکس LH-20 جدا گردید. سپس کینتیک مربوط به اکسیداسیون LDL در حضور اجزاء فلاونوئیدی عصاره سماق بررسی شد. مالون دی آلدهید ناشی از مسیر اکسیداسیون، در حضور و عدم حضور عصاره به روش TBARS (تیوباربیتوریک اسید) اندازه گیری شد.
نتایج
نتایج به دست آمده نشان داد که محتوی فلاونوئیدی عصاره سماق سبب افزایش معنی دار (001/0P<) زمان تاخیری (Lag time) در منحنی کینتیک اکسیداسیون LDL می شود. همچنین میزان مالون دی آلدهید حاصل شده از اکسیداسیون LDL، در حضور عصاره به طور معنی داری کاهش یافت.
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد که محتوی فلاونوئیدی عصاره سماق تاثیر مثبتی بر کاهش میزان اکسیداسیون LDL دارد و می تواند کاندید مناسبی جهت مطالعات بعدی و همچنین عامل موثری برای رفع عواقب ناشی از خطرات اکسیداسیون LDL، از جمله آترواسکلروز باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
724 تا 735
لینک کوتاه:
magiran.com/p1655059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!