بررسی عوامل موثر بر کانه زایی در کانسار مس- طلای پورفیری دالی، استان مرکزی: بر پایه بررسی های زمین‎شناسی، کانی‎شناسی و زمین شیمی

چکیده:
کانسار مس- طلای پورفیری دالی در شهرستان دلیجان، استان مرکزی در بخش مرکزی کمان ماگمایی ارومیه- دختر جای گرفته است. این کانسار دارای دو بخش به نام های جنوبی و شمالی با سنگ دیواره آندزیتی تا آندزی بازالتی است و گرانیتوییدها (دیوریت، کوارتزدیوریت و مونزودیوریت) به درون آنها نفوذ کرده اند. هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های زمین‎شناسی، کانی‎شناسی و زمین شیمی کانسار دالی برای درک پیامد عوامل کانه زایی در بخش های بارور است. در این راستا، افزون بر بر بازدیدهای صحرایی و بررسی کانی‎شناسی، از بخش های غیردگرسان، کانه زا و کمتر دگرسان شده نمونه برداری شد. سپس برای بررسی های زمین شیمیایی، نمونه ها به روش LA-ICP-MS بررسی شدند. شواهد کانی‎شناسی و زمین شناختی نشان دهنده این است که حضور دگرسانی های آرژیلیک و فیلیک همراه با فراوانی بیشتر هورنبلند، بیوتیت و مگنتیت در بخش جنوبی عوامل موثر در افزایش پتانسیل کانه زایی بخش جنوبی هستند. به گونه ای که حضور هورنبلند، مگنتیت و فراوانی کمتر پلاژیوکلاز نشان دهنده ƒO2 و ƒH2O بالا هنگام تحول ماگما هستند و دگرسانی های فیلیک و برون زاد، به ترتیب با پیدایش افت دما و انحلال مس، شرایط را برای ته نشست مس فراهم کرده‎اند. برپایه مقدارهای بالای Eu/Eu*، [Dy/Yb]n و [La/Sm]n و روند عناصر خاکی نادر (REE) با تقعر رو به بالا، این یافته ها برای بخش جنوبی نیز تایید می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1655400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!