تحلیل طیفی خشکسالی های ایران

چکیده:
هدف اصلی این مطالعه آشکارسازی رفتار دوره ای خشکسالی های ماهانه ایران است. برای دستیابی به این هدف از آمار بارش ماهانه 41 ایستگاه همدیدی کشور برای یک دوره آماری 31 ساله (2013–1983) و برای شناسایی فراوانی درجات مختلف خشکسالی ها از شاخص خشکسالی موثر (EDI) استفاده شد. هدف اصلی این شاخص اختصاص یک ارزش عددی به هر رویداد بارندگی در مقیاس زمانی ماهانه می باشد. در تحلیل طیفی و شناسایی دوره های غالب موجود در سری های زمانی خشکسالی ایستگاه های مورد مطالعه از تبدیل فوریه سریع (FFT) تقسیمات بسامدی با مبنای دو استفاده شد. نتایج نشان داد که دوره های غالب موجود در سری های زمانی خشکسالی های ایران بسیار متنوع بوده و از دوره های 2 تا 30 ساله را شامل می شوند. به طور کلی برای دوره های بلندمدت، می توان در کل ایران دو دوره 10 ساله و 30 ساله را به عنوان دوره های غالب در نظر گرفت. در دوره های بلند مدت، فراوانی این دو دوره در مولفه اول بیشینه است و در دو مولفه دیگر کاهش می یابد. اما درخصوص دوره های کوتاه مدت، نمی توان برای کل ایران یک دوره غالب مشخص کرد. نکته حائز اهمیت در مورد دوره های کوتاه مدت عدم وجود دوره های درون سالی، به استثنای یک ایستگاه (ایستگاه بابلسر)، در کل ایستگاه های مورد مطالعه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1655512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!