بررسی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و اثر آن بر اختلالات خواب و کیفیت زندگی شهروندان شهر شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهمترین دلایل آلودگی صوتی شهری، صدای ترافیک است که سبب اثرات متنوع فیزیکی و ذهنی، اختلال در خواب، افت شنوایی و تاثیر بر کیفیت زندگی افراد میگردد. لذا هدف این مطالعه بررسی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و اثر آن بر اختلالات خواب و کیفیت زندگی شهروندان شهر شیراز می باشد
روش بررسی
این مطالعه بصورت توصیفی - تحلیلی بوده و در بین 280 نفر از ساکنان نواحی پرترافیک و کم ترافیک شهر شیراز که طبق روش نمونه گیری طبقه بندی شده، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی (WHOQOL: BREF)، پرسشنامه استاندارد اختلالات خواب هترزبورگ( PSQI) و دستگاه صداسنج مدل440-CEL بود. تجزیه و تحلیل بوسیله آزمون های T-TEST، کای – مربع و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج
بین تراز فشار صوت ترافیک شهری و اختلالات خواب ساکنین مجاور بلوارهای کم ترافیک از لحاظ آماری ارتباط معنی داری مشاهده شد(05/0>P). همچنین بین تراز فشار صوت ترافیک شهری و کیفیت زندگی ساکنین مجاور بلوارهای پر ترافیک نیز رابطه معنی دار دیده شد(05/0>P). مقایسه تراز فشار صوت در هر دو منطقه(پرترافیک و کم ترافیک) بیشتر از حد استاندارد (55 دسی بل) بود. اختلالات خواب در ساکنین مناطق پرترافیک بیشتر از مناطق کم ترافیک و کیفیت زندگی در ساکنین مناطق پرترافیک کمتر از مناطق کم ترافیک مشاهده شد که این راوابط از لحاظ آماری معنی دار شدند(05/0p<).
بحث و نتیجه گیری
تراز فشار صوت در مناطق پرترافیک و کم ترافیک شهر شیراز در مقایسه با استاندارد بالاتر بود که در نتیجه منجر به افزایش اختلال خواب و کاهش کیفیت زندگی در ساکنین مناطق پرترافیک شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!