بررسی شیوع دردهای اسکلتی- عضلانی قالی بافان زن و ارتباط آن با میزان روشنایی در کارگاه های قالی بافی شهرستان بیجار

پیام:
چکیده:
مقدمه
مشکلات ارگونومیکی وروشنایی ناکافی در محیط کار از علل افزایش شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی روشنایی و ارتباط آن با دردهای اسکلتی- عضلانی قالی بافان صورت گرفت.
روش بررسی
مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی در سال 93 انجام شد. 104 کارگاه قالی بافی به صورت تصادفی ساده با 180 قالی باف زن واجد شرایط انتخاب شدند. شدت روشنایی عمومی بر اساس الگوهای انجمن مهندسین روشنایی و شدت روشنایی موضعی در سطح افق و قائم بافت اندازه گیری شد. با استفاده از نقشه بدن و خط کش درد محل و شدت دردهای اسکلتی- عضلانی قالی بافان طی سه ماه گذشته به روش مصاحبه جمع آوری گردید. روش رولا برای ارزیابی پوسچرکار مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
بررسی اثر متغیرهای فردی و شغلی نشان داد که تنها ساعت کار روزانه با شدت دردهای اسکلتی- عضلانی قالی بافان رابطه داشته است(023/0P=). متوسط شدت روشنایی مصنوعی و کمینه شدت روشنایی موضعی در سطح افق و قائم (05/0 P<) با پوسچرکار (فاصله چشم تا سطح بافت) دارای ارتباط معنی دار و مهم ترین یافته این مطالعه بوده است.
نتیجه گیری
شدت روشنایی عمومی و موضعی با دردهای اسکلتی- عضلانی و شدت آن رابطه مستقیم معنی دار نشان نداد. لیکن با توجه به ارتباط آماری کمبود روشنایی با پوسچر نامطلوب، می توان با اصلاح نواقص سامانه روشنایی مصنوعی و استفاده از منابع روشنایی موضعی در این کارگاه ها از اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی از روشنایی نامناسب پیشگیری و شیوع آن را کنترل نمود
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!