بررسی وضعیت ایمنی و انجام مداخله جهت ارتقاء آن در کارگاه ها و آزمایشگاه دانشگاه هنر اصفهان در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
در هر زمان و مکانی حوادث می توانند موجب خسارت و صدمه به انسان ها ، اموال، جامعه و اعتبار سازمان شوند. با در نظر گرفتن حوادث ناگوار رخ داده در آزمایشگاه های کشور، بر آن شدیم تا این پژوهش را با هدف ارزیابی کمی مخاطرات در آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه هنر اصفهان و در نهایت اجرای مداخلاتی برای افزایش سطح ایمنی انجام دهیم.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی می باشد که در سال 1393 انجام شده است. در ابتدا پس از ارزیابی اولیه، کلیه کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه هنر اصفهان (28 مورد)، 4 کارگاه و 1 آزمایشگاه با سطح پتانسیل مخاطرات بالا برای ادامه مطالعه انتخاب شدند. سپس برای ارزیابی کمی مخاطرات، بر مبنای استاندارد ایمنی OHSAS 18001 و آیین نامه های حفاظت ملی، چک لیستی 130 نمره ای تهیه شده بود. پس از انجام ارزیابی کمی مخاطرات و اولویت بندی آنها براساس نتایج این ارزیابی، مداخلاتی برای کاهش مخاطرات و افزایش سطح ایمنی اجرا شد و سپس این ارزیابی کمی تکرار و اثربخشی مداخلات مشخص گردید.
نتایج
براساس ارزیابی کمی، بنابر نمره دهی چک لیست ارزیابی درصد مخاطرات کلی مکان های مورد نظر 8/20 الی 4/45% (میانگین 5/35 و انحراف معیار 2/9) می باشد، که مهمترین عوامل ایجاد کننده اصلی آن عدم وجود یا نقص وسایل، تجهیزات و علائم ایمنی 31% و فقدان یا نقص مستندات ایمنی با 26% می باشد. مداخلات ایمنی اجرا شده شامل تجهیز علائم و هشدارهای ایمنی و آموزش ایمنی می باشد.
نتیجه گیری
پس از انجام مداخلات ایمنی و آموزشی، مخاطرات کلی از بازه 8/20 الی 4/45 درصدی به بازه 4/15 الی 3/32 درصدی کاهش یافته است. این کاهش بطور میانگین 6/10% از مخاطرات کلی می باشد. با توجه به کم هزینه بودن مداخلات انجام شده، کاهش 6/10% مخاطرات و به تبع آن افزایش سطح ایمنی قابل قبول می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!