بررسی شیوع جراحت با سوزن و اشیاء برنده در نیروهای خدماتی بیمارستان های آموزشی شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت شغلی با عوامل بیماریزای خونی منتقله از خون، یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جهان است و این در حالی است که بسیاری از کارکنان بهداشتی، آسیب سرسوزن را با اهمیت ندانسته و پیگیری نمی نمایند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع جراحت با سوزن و اشیاء برنده در نیروهای خدماتی بیمارستان های آموزشی شهر یزد در سال 1392 می باشد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی و از نوع مقطعی- تحلیلی در بیمارستان های آموزشی شهر یزد انجام شد. در مجموع 170 نیروی خدماتی به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل اطلاعات فردی و زمینه ای، سوابق جراحت با سرسوزن و اشیاء برنده و تیز و اطلاعاتی در زمینه آگاهی و نگرش و عملکرد پرسش شوندگان در زمینه جراحت با سرسوزن بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزارSPSS و آمار توصیفی، آزمون t-student و آنالیز رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
در مطالعه حاضر 5/45 درصد از نیروهای خدماتی، حداقل یکبار آسیب با اجسام برنده را تجربه کرده بودند. 1/78 درصد از افراد ذکر کردند که پس از مواجهه با این عوارض، از لحاظ پزشکی پیگیر سلامتی خود می شوند. مقایسه نمره دانش در دو گروه افراد با و بدون سابقه جراحت نشان داد که نمره افراد با سابقه این گونه عوارض، به صورت معنی داری از افراد بدون این عوارض کمتر می باشد و هر چند نمره درک ریسک در گروه با سابقه این عوارض کمی بیشتر از گروه بدون سابقه عوارض است اما این تفاوت معنی دار نیست. وقوع جراحات ناشی از سرسوزن در افراد با سابقه کار بیشتر در مقایسه با افراد با سابقه کمتر به طور معنی داری پایین تر بود.
نتیجه گیری
میزان آسیب های سرسوزن در نیروهای خدماتی بیمارستان بالا می باشد. جهت پیشگیری از این آسیب ها برنامه های آموزشی باید در اولویت قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!