اثر کهنگی تسریع شده حرارتی کاغذ CMP مخلوط پهن برگان بر ویژگی های مکانیکی و نوری خمیرکاغذ بازیافتی حاصل از آن

چکیده:
روزنامه باطله، به عنوان یکی از انواع مهم کاغذ باطله، به طور معمول از کاغذهای شیمیایی- مکانیکی (CMP) ساخته می شود. هرچند تاکنون تاثیر افزایش عمر (کهنگی) انواع کاغذها بر ویژگی های مختلف خمیرکاغذهای حاصل از بازیافت آنها مورد توجه بوده، اما تاکنون پژوهش های اندکی درباره تاثیر پدیده کهنگی بر بازیافت روزنامه های باطله انجام گرفته است. در این تحقیق کاغذ روزنامه CMPپهن برگان با چاپ افست، در دو سطح دمایی 50 و 100 درجه سانتی گراد و دو سطح زمانی 24 و 48 ساعت تحت کهنگی تسریع شده حرارتی قرار گرفت. نتایج نشان داد کهنگی ایجادشده با اعمال 100 درجه سانتی گراد به مدت 24 و 48 ساعت (حدود نیم دهه و بیشتر)، سبب کاهش جدی شاخص های مقاومت به کشش، ترکیدن، پاره شدن و مقاومت به تا خوردن در خمیرکاغذهای بازیافتی می شود. همچنین کهنگی تسریع شده حرارتی در 50 درجه سانتی گراد به مدت 24 و 48 ساعت (معادل حدود شش ماه تا یک سال عمر کهنه شدن)، تاثیر معنی داری بر مقاومت های کلی کاغذ نشان نداد. همچنین کهنگی تسریع شده حرارتی هیچ تاثیری بر درجه روشنی خمیرکاغذ بازیافتی مرکب زدایی شده نشان نداد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که کاغذهای باطله CMP با عمری در حدود یک سال، قابلیت حفظ و حتی ارتقای ویژگی های مکانیکی پس از بازیافت را دارند، اما افزایش کهنگی در این نوع کاغذهای باطله به حدود نیم دهه یا بیشتر تاثیر منفی بر ویژگی های خمیرکاغذ بازیافتی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
821 تا 830
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!