بررسی نیازهای رویشگاهی و خصوصیات کمی توده های طبیعی زالزالک زرد در استان آذربایجان غربی

چکیده:
جنس زالزالک به عنوان یک گونه چوبی چند منظوره در جنگل های زاگرس شمالی واقع در جنوب استان آذربایجان غربی، از نظر تولید میوه برای ساکنان محلی بسیار پر اهمیت است. هدف این پژوهش، تعیین خصوصیات کمی، ویژگی های فیزیوگرافی و خاک توده های زالزالک زرد است. در بررسی حاضر هشت رویشگاه زالزالک در استان آذربایجان غربی انتخاب و در هر رویشگاه 5-3 قطعه نمونه دایره ای به مساحت 10 آر و در مجموع 33 قطعه نمونه به روش تصادفی سیستماتیک پیاده شد. در داخل قطعات نمونه، مشخصات عمومی قطعه نمونه و ویژگی های درخت شناسی شامل قطر برابرسینه، مبدا پایه ها و قطر بزرگ و کوچک تاج اندازه گیری شد. همچنین ده نمونه خاک از رویشگاه های بررسی شده برداشت شد. نتایج نشان داد اسیدیته، کربن آلی، نیتروژن کل و رس خاک مهم ترین عوامل موثر بر پراکنش رویشگاه های زالزالک هستند. همچنین با جنوبی شدن جهت دامنه، افزایش اسیدیته و رس خاک، گونه هایی مانند زالزالک زرد و گلابی به تعداد کم پراکنش دارند. با بهبود وضعیت حاصلخیزی خاک، افزایش نیتروژن کل و کربن آلی و شمالی شدن جهت دامنه، حضور دیگر گونه های زالزالک به همراه گونه هایی مانند سیب، بلوط، بید، زبان گنجشک و نارون دیده می شود. همچنین بیشترین و کمترین میانگین قطر برابر سینه پایه های گونه های زالزالک به ترتیب 42/17 سانتی متر در رویشگاه قلاتیان و 61/6 سانتی متر در دره شهدا و بیشترین و کمترین میانگین سطح تاج به ترتیب 3/24 متر مربع در رویشگاه میرآباد 2 و 49/4 متر مربع در رویشگاه دره شهدا مشاهده شد. پیشنهاد می شود کاشت گونه زالزالک زرد در جهت های جنوبی و غربی و در مناطقی با حاصلخیزی کم خاک و کاشت دیگر گونه های این جنس در جهت های شمالی با حاصلخیزی خاک بالاتر صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
757 تا 766
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!