بررسی تاثیر تیمارهای مختلف بر زنده مانی بذر و رویش نهال های گونه کنار(Ziziphus spina-christi L.)

چکیده:
نقش بارز گونه جنگلی کنار (Ziziphus spina-christi) در حفاظت آب و خاک و مقاومت زیاد آن در برابر گرما و خشکی، لزوم کاربرد این گونه را در جنگلکاری و احیای رویشگاه های کنار و به کارگیری آن در فضای سبز شهری آشکار می کند. هدف این پژوهش، یافتن تیمار مناسب برای افزایش جوانه زنی و سبز شدن بذور کنار و ایجاد شرایط بهینه برای تولید نهال سالم است. بر این اساس، تحقیق حاضر در نهالستان شهرستان مسجدسلیمان، به صورت آزمایش فاکتوریل با سه فاکتور خراش دهی بذر در سه سطح، بستر کاشت در چهار سطح و آبیاری در سه سطح در قالب طرح کاملا تصادفی نامتعادل انجام گرفت. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثرهای اصلی تمام فاکتورها (بستر کاشت، روش آبیاری و روش خراش دهی) و اثرهای متقابل آنها برای صفت درصد زنده مانی در سطح احتمال 1 درصد معنی دار است. در روش های مختلف خراش دهی، بذرهای قرارگرفته به مدت 48 ساعت در آب و 6 ساعت در اسید با 24/48 و 26/4 درصد به ترتیب دارای بیشترین و کمترین زنده مانی بودند. همچنین برای صفات درصد زنده مانی، طول ساقه، طول ریشه، وزن خشک ساقه و نسبت وزن خشک ساقه به ریشه، خاک نیمه سنگین به ترتیب با میانگین 81/54 درصد، 4/17 سانتی متر، 96/16 سانتی متر، 148/0 گرم و 45/1 بهترین بستر کاشت بودند. نتایج نشان داد بذرهای کشت شده تحت آبیاری هر روزه دارای بیشترین مقادیر درصد زنده مانی (29/48 درصد)، طول ساقه (6/13 سانتی متر)، وزن خشک ساقه (109/0 گرم) و وزن خشک ریشه (93/0 گرم) بودند. با آبیاری هر روزه، رویش نهال ها بیشتر شد و عملکرد گیاه در مقیاس وزن نیز تحت تاثیر قرار گرفت. همچنین ترکیبات تیماری خاک سنگین در آبیاری هرروزه در 48 ساعت خیساندن بذر و خاک سنگین در روش آبیاری هرروزه در 2 ساعت خیساندن بذر در اسید به ترتیب با 60 و 11/1 درصد دارای کمترین درصد زنده مانی بودند و کاهش سنگینی بافت خاک به کاهش درصد زنده مانی بذر کنار منجر شد. ضرایب همبستگی قطر یقه با وزن خشک ریشه (83/0)، طول ساقه با وزن خشک ساقه (85/0) و ریشه (85/0) و وزن خشک ساقه با ریشه (86/0) در سطح 1 درصد مثبت و معنی دار بود. درصد زنده مانی همبستگی و ارتباط معنی داری با صفات رویشی نهال نداشت و نتایج نشان داد قوه نامیه و وزن هزاردانه بذر مورد استفاده از شرایط مناسبی برای جوانه زنی و سبز شدن برخوردار بود. همچنین روش های مختلف خراش دهی با نرم کردن پوسته های سخت بذری جوانه زنی آسان تر و افزایش جوانه زنی را در پی داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
689 تا 699
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!