پایش اجتماعی؛ تحلیل شبکه و سرمایه اجتماعی در مدیریت پایدار منابع جنگلی (منطقه تحقیق: روستای کدیر بخش کجور استان مازندران)

چکیده:
مدیریت جنگل ها به عنوان یکی از منابع مهم تولید، بسیار لازم و حیاتی است. در تصدی گری منابع جنگلی به عنوان یکی از ارزشمندترین منبع طبیعی جهان، دخیل کردن بهره برداران محلی از این منبع، برای مدیریت مشارکتی جنگل ها از ضروریاتی است که در برنامه عمل مدیریت این عرصه های طبیعی باید به آن توجه شود. بنابراین تحقیق حاضر با هدف دستیابی به یک برنامه صحیح مدیریتی در جنگل ها برپایه ارزیابی مشارکت های مردمی در برنامه های مدیریتی صورت گرفت. برای رسیدن به این منظور، پایش اجتماعی در قالب روابط بین ذ ی نفعان محلی انجام پذیرفت و در نهایت از روش تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شد که ابزاری کارامد برای ارزیابی این روابط است. در این تحقیق براساس پیوندهای اعتماد و مشارکت در شبکه بهره برداران محلی، شاخص های کمی و ریاضی تحلیل شبکه ای در بین کلیه بهره برداران سامان عرفی کلاک در منطقه کجور استان مازندران بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که میزان انسجام و سرمایه اجتماعی در شبکه ذ ی نفعان محلی در این سامان در حد متوسط تا زیاد بوده و پایداری شبکه اجتماعی در حد قوی برآورد شده است. علاوه بر این نتایج نشان دهنده وجود همبستگی در حد متوسط بین پیوندهای اعتماد و مشارکت در بین بهره برداران در منطقه تحقیق است. براساس این نتایج می توان اظهار کرد که با حفظ و تقویت اعتماد، کنترل اجتماعی در گروه های هدف و پایبندی به سنت ها و عرف های محلی در بهره برداری از منابع جنگلی در بین بهره برداران افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
657 تا 665
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!