کمی سازی ساختار افقی توده های آمیخته راش در فاز تکاملی کاهش پایه ها

چکیده:
یکی از راه های شناخت بهتر مراحل پویایی و پاسخ جنگل به آشوب های طبیعی، بررسی ساختار توده های جنگلی در مراحل مختلف تحولی جنگل است. این پژوهش با هدف کمی سازی ساختار توده های آمیخته راش در فاز کاهش پایه ها در پارسل 319 بخش گرازبن از جنگل های کمتردست خورده خیرود نوشهر انجام گرفت.
سه قطعه نمونه یک هکتاری در این فاز انتخاب و در هر یک از قطعات نمونه، مشخصات ساختاری توده اندازه گیری شد. ویژگی های کمی دو درخت راش در نزدیک ترین فاصله به محل تقاطع شبکه (30×30 متر) به عنوان درختان شاهد، به همراه سه درخت همسایه که در نزدیک ترین فاصله از آن واقع شده بودند برداشت شد. فاصله و زاویه بین درخت شاهد و درختان همسایه، و همچنین فاصله درختان همسایه از یکدیگر محاسبه شد. مقدار متوسط شاخص زاویه یکنواخت و آمیختگی گونه ای به ترتیب، 53/0 و 51/0 به دست آمد که نشان دهنده چیدمان مکانی تصادفی گونه راش، تمایل متوسط گونه راش به قرار گرفتن در کنار دیگر گونه ها و رقابت بین گونه ای راش و ممرز در این فاز است. مقدار متوسط شاخص فاصله تا همسایگی 7/4 متر محاسبه شد و شاخص تمایز قطری و تمایز ارتفاعی نیز به ترتیب، 44/0 و 57/0 به دست آمد که نشان دهنده تراکم زیاد توده در این فاز و در نتیجه رقابت شدید بین درختان به منظور کسب منابع و شرایط رشدی بهتر است. با استفاده از اطلاعات حاصل از کمی سازی ساختاری توده های دست نخورده، می توان در نحوه نشانه گذاری های توده های جنگلی براساس الگوی طبیعت به شکل علمی و نه تنها براساس تجربه شخصی عمل کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
647 تا 656
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!