سنجش سطح آمادگی بیمارستان های دولتی برای استقرار سیستم ناب (مطالعه موردی: بیمارستان های دولتی شهر همدان)

چکیده:
مقدمه
در راستای سیاست های نظام بهداشت و درمان بسیاری از کشورها، مبنی بر بهبود مراقبت های بهداشتی و درمانی، پیاده سازی ناب به عنوان راه دست یابی به این مهم موردتوجه قرارگرفته است اما یک سازمان یک شبه نمی تواند ناب شود و نیازمند فراهم کردن پیش شرط های ساختاری است؛ لذا درک عوامل زمینه ای در پیاده سازی سیستم ناب در موفقیت و اثربخشی این سیستم نقش بسزایی دارد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی است که به روش مقطعی در نیمه اول سال 1394 در بیمارستان های دولتی شهر همدان انجام گرفت. در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته در دو مرحله، جهت گردآوری داده ها استفاده شد. در مرحله اول، جامعه آماری 179 نفر متشکل از؛ سرپرستاران، روسا و مدیران واحدهای بالینی و پشتیبانی بودند که به روش تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 122 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. در مرحله دوم، پاسخ گویان 10 نفر از خبرگان دارای تحصیلات فوق لیسانس و یا دکتری باسابقه اجرایی حداقل 5 سال در زمینه مدیریت بیمارستان بودند. در مرحله اول تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 و در مرحله دوم رتبه بندی عوامل موثر بر ناب سازی بیمارستانی به روش AHP نرم افزار Expert Choice صورت گرفت.
یافته ها
بیمارستان های شهر همدان از بعد آموزش و مشارکت کارکنان و همسویی سیستم پاداش و عملکرد با اهداف ناب، در سطح مطلوبی قرار ندارند. هم چنین شناسایی و از بین بردن اتلافات با وزن نسبی 234/0 دارای بیشترین وزن و سیستم پاداش و ارزیابی عملکرد با وزن 032/0، دارای کمترین وزن در میان هفت عامل آمادگی ناب سازی است.
نتیجه گیری
پیاده سازی ناب بدون در نظر گرفتن بستر مناسب، در درازمدت منجر به عدم کارایی و اتلاف منابع می شود. هم چنین توجه به عوامل آمادگی با توجه به حساسیت و نقش بسزای شناسایی و از بین بردن اتلافات در دست یابی به بهبود عملکرد، از ضروریات است.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!