بهبود کارایی در توانمندی های نوآوری فناورانه و رقابت پذیری شرکت های داروسازی با اعمال هوشمندی فناوری با استفاده از تحلیل پوششی داده ها

چکیده:
مقدمه
شرکت های داروسازی به عنوان شرکت هایی راهبردی با ماهیت رقابت پذیری از سهمی قابل توجه در مزیت رقابتی کشور برخوردار هستند. بنابراین مسئله رقابت پذیری در چنین شرکت هایی در عصر حاضر به موضوعی مهم و چالشی تبدیل شده است. در محیط های پیچیده رقابتی، تنها سازمان هایی می توانند به رقابت پذیری خود ادامه دهند که عملکرد خود را در توانمندی های نوآوری فناورانه تقویت نمایند. توانمندی های نوآوری فناورانه نیز از داده ها و اطلاعات جدید و بروز در حوزه فناوری بهره می برد که خود نیازمند هوشمندی فناوری می باشد. از این رو در این پژوهش به دنبال ارزیابی اثرات هوشمندی فناوری بر کارایی توانمندی های نوآوری فناورانه و رقابت پذیری شرکت های داروسازی می باشیم.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است و برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. داده های این پژوهش از 55 شرکت فعال در صنعت داروسازی استخراج گردیده و به کمک روش تحلیل پوششی داده های شبکه ای به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شده و کارایی شرکت های مورد نظر، با و بدون هوشمندی فناوری ارزیابی شده است.
یافته ها
در این پژوهش مشخص شد که بکارگیری هوشمندی فناوری بر کارایی توانمندی های نوآوری فناورانه و رقابت پذیری این شرکت ها تاثیری مثبت داشته و در اغلب موارد کارایی آن ها را را افزایش داده است. این پژوهش نشان داد که قبل از بکارگیری هوشمندی فناوری، تنها 54/34 درصد از شرکت ها تحت بررسی نمره کارآیی کامل را کسب کردند.
نتیجه گیری
رویکرد این پژوهش، بررسی نقش هوشمندی فناوری بود که مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که این نقش معنادار بوده و نقش موثر هوشمندی فناوری بر کارایی توانمندی های نوآوری فناورانه و رقابت پذیری را به اثبات می رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!