بررسی معیارهای خطر تاثیرگذار بر سلامتی مدیران یک واحد دانشگاهی بر اساس مدل Holistic Wellness

چکیده:
مقدمه
سازمان بهداشت جهانی سلامت را بعنوان «سلامت کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی، و نه صرفا غیاب بیماری» تعریف می کند. توجه به عواطف مثبت و رضایت مندی از زندگی و رفاه اجتماعی و توجه به ابعاد فیزیکی، عاطفی، معنوی و اجتماعی مقوله ای است که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است و در صورت توجه به این مقوله افزایش سطح راندمان کاری، بهبود عملکرد، رضایت شغلی افراد را بدنبال خواهد داشت.
روش پژوهش: در این مطالعه تحلیلی – کاربردی، جهت سنجش میزان سلامت و تعیین عوامل خطر تاثیرگذار برآن، کلیه مدیران دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان اراک پرسشنامه سلامت روانی و فیزیکی براساس مدل Holistic Wellness شامل شش حیطه سلامت فیزیکی، اجتماعی، عاطفی، فکری، حرفه ای و معنوی را تکمیل نموده اند.
یافته ها
در این مطالعه تحلیلی 83 نفر شرکت نمودند که میانگین بالاترین میزان سلامت در حیطه سلامت معنوی 1/4 و پایین ترین آن در حیطه سلامت فیزیکی 4/3 بود. عوامل سمت شغلی، میزان سلامت فیزیکی، میزان خواب شبانه، بیماری های حمله قلبی، کلسترول خون بالا، فشار خون ودیابت به عنوان عوامل خطر شناسایی شد (با میانگین زیر 3).
نتیجه گیری
در نتیجه این پژوهش، بیماری های حمله قلبی، کلسترول خون بالا، فشار خون ودیابت بالاترین تاثیر را در میزان سلامت افراد ایجاد نمودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!