بررسی مقایسه ای هزینه خدمات بستری بیماران قلبی، قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت (مورد مطالعه بیمارستان قلب الزهرا (س) شیراز)

چکیده:
مقدمه
هزینه بالای خدمات بستری بیماران سبب شد تا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای کاهش پرداخت از جیب بیماران طرح تحول نظام سلامت را در کشور اجرا نماید. شیوع بالای بیماری های قلبی عروقی و هزینه بالای خدمات سهم قابل توجهی بر افزایش هزینه های نظام سلامت و پرداختی بیماران دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی سهم منابع تامین کننده هزینه خدمات بستری ارایه شده به بیماران قلبی عروقی شش ماهه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت می باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش مورد استفاده توصیفی- تحلیلی است برای حصول به اهداف این مطالعه و تدوین متون و ادبیات پژوهش از مطالعات کتابخانه ای و روش اسنادی استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از صورت حساب 601 بیمار قلبی عروقی ،مراجعه کننده به بیمارستان قلب الزهرا (س) شیراز، قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت می باشد. داده ها در چک لیست های آماری ثبت گردید. سپس در نرم افزارexcel جهت تحلیل آماری وارد شده است، تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون مانند من ویتنی صورت پذیرفت.
یافته ها
میانگین کل پرداخت از جیب بیمار بعد از اجرای طرح تحول جهت بای پس عروق کرونر با اختلافی معنی دار از 10649295 ریال به 6971268 ریال کاهش یافت (001/0P<). میانگین سهم بیمه های پایه از کل هزینه یک واحد عمل جراحی بای پس عروق کرونری، از 41847802 ریال در قبل از اجرای طرح به 94782096 ریال بعد از اجراح طرح تحول نظام سلامت افزایش معنی داری نشان داد (001/0P<).
نتیجه گیری
هم زمان با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش پرداخت هزینه از جیب بیمار به منظور تامین هزینه های اعمال جراحی، درصد قابل توجهی از کل هزینه های پرداختی توسط سازمان های بیمه گر پوشش داده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1656869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!