ساده زیستی در آموزه های دینی و نقش آن در استحکام خانواده

پیام:
چکیده:
خانواده مناسب ترین جایگاه برای تامین نیازهای انسانی و بهترین بستر برای ایجاد امنیت و آرامش روانی است، که بسیاری از نیازهای فردی و روان شناختی انسان در آن تامین می گردد. در عصر حاضر، نظام خانواده دچار مشکلات و چالش های جدی شده است، که به تدریج آن را به سستی و تزلزل می کشاند، بنابراین تقویت این نهاد مقدس بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد. همان طور که عیان است عوامل زیادی در تقویت این نهاد موثرند، که یکی از این عوامل ساده زیستی است؛ بنابراین در این پژوهش با مراجعه به منابع دینی و به روش تحلیلی اسنادی، به تعریف ساده زیستی و برخی اصطلاحات و واژه های مشابه آن اشاره شد، سپس اهمیت و فلسفه ساده زیستی در اسلام مورد تحلیل قرار گرفت و به آثار ساده زیستی، همچون آسودگی، موفقیت در زندگی، سرمایه گذاری، قدرت و آزادی اشاره و مشخص شد که در مقابل ساده زیستی، تجمل گرایی مطرح است که از آثار زیان بار آن می توان به زمینه سازی برای گناهان، گسترش فقر در جامعه، تبدیل ارزش به ضد ارزش، اسراف، ناتوانی در انجام وظیفه و فراموشی یاد خدا و قیامت اشاره کرد و در نهایت با بررسی تاثیر ساده زیستی بر استحکام خانواده ها نقش اثرگذار آن آشکار گردید که در نهایت براساس متن راه کارهایی برای پیاده سازی ساده زیستی در خانواده ها ارائه شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!