کاربست واژگان پایه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه
واژگان پایه از حوزه های موردتوجه در آموزش ویژه است. در این مقاله ابتدا برخی از پژوهش های مرتبط با واژگان پایه مرور شده، سپس کاربست واژگان پایه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه معرفی و تبیین می شود.
روش
پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. مقاله ها و مستندات پژوهشی نمایه شده در پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری ایران از سال 1973 و پژوهش های غیرایرانی نمایه شده در اریک و گوگل پژوهشگر از سال 1928 موردبررسی قرار گرفتند.
یافته ها
مناسب ترین روش برای تخمین واژگان پایه درهم کرد پیکره های زبانی و سپس استخراج واژه هایی است که بسامد رخدادشان بالاتر از 80درصد در پیکره است. گام بعدی استفاده از فهرست واژگان پایه (کاربست واژگان پایه) در طراحی آزمون های غربالگری و تدوین برنامه های مداخله ای برای کودکان با نیازهای ویژه است.
نتیجه گیری
کاربست واژگان پایه می تواند هم در تشخیص و ارزیابی دانش آموزان با نیازهای ویژه و هم در طراحی و تدوین برنامه های مداخله ای سودمند باشد. به این ترتیب هم معیاری برای ارزیابی دانش واژگانی و غربالگری واژگانی دانش آموزان و حتی بزرگسالان با نیازهای ویژه خواهیم داشت و هم فرآیند حمایت زبانی و غنی سازی واژگانی (رژیم واژگانی) مشخص می شود. برنامه های مداخله ای مبتنی بر واژگان پایه برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی و اختلال های ویژه زبانی و دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مفید است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!