اثر توام مواجهه درمانی و عصاره آبی برگ گیاه شاهدانه (Cannabis Sativa) بر خاموشی ترس شرطی در موش صحرایی نر مبتلا به «اختلال استرس پس از سانحه»

چکیده:
اهداف اختلال استرس پس از سانحه از اختلالات شایع اضطرابی است که پس از یک حادثه آسیب زای شدید بروز می کند. یکی از علائم بالینی بیماری اختلال در خاموشی حافظه ترومایی است. برگ گیاه شاهدانه سرشار از ترکیبات کانابینوئیدی است که در خاموشی حافظه موثر هستند. هدف از این مطالعه بررسی اثر توام تزریق درون صفاقی عصاره برگ شاهدانه و اثر مواجهه درمانی بر خاموشی حافظه در این بیماری است.
مواد و روش ها در این پژوهش القای اختلال استرس پس از سانحه با کمک مدل تقویت شده تک استرس طولانی مدت انجام شد. یک هفته بعد حیوانات در دستگاه ترس شرطی یک شوک الکتریکی دریافت کردند. یک روز بعد از دریافت شوک برای مواجهه اول، مجددا به مدت 9 دقیقه در دستگاه ترس شرطی بدون دریافت شوک قرار داده شدند. دو مواجهه دیگر با فاصله 24 ساعت از هم انجام شد. تزریق عصاره برگ شاهدانه (سه دز) 30 دقیقه قبل از مواجهه ها صورت گرفت. 14 روز بعد، حیوانات بدون دریافت دارو بار دیگر در دستگاه قرار گرفتند تا حافظه ترس در آن ها ارزیابی شود. به منظور بررسی نقش سیستم کانابینوئیدی در اثرات شاهدانه، آزمایش دوم با تزریق هم زمان دز موثر عصاره شاهدانه و آنتاگونیست کانابینوئیدی مشابه آزمایش اول انجام شد.
یافته ها ارزیابی میزان خاموشی حافظه در آزمایش اول نشان داد عصاره برگ شاهدانه با دز mg/kg 25 به طور معناداری درصد بی حرکتی را در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد. در آزمایش دوم میزان بی حرکتی در گروه دریافت کننده عصاره و آنتاگونیست نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت.
نتیجه گیری نتایج نشان داد کاربرد توام مواجهه درمانی و عصاره برگ شاهدانه با دز mg/kg 25 منجر به خاموشی شدید حافظه ترس شرطی شده می شود. این تیمار احتمالا از طریق سیستم کانابینوئیدی و با تاثیر بر گیرنده CB1، منجر به تقویت و تثبیت خاموشی حافظه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
550 تا 559
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!