تاثیر متقابل ویتامین C و اسید فولیک بر فاکتورهای خونی و ایمنی بچه ماهی شیپ (Acipenser nudiventris)

چکیده:
زمینه و هدف
وجود ویتامین ها در جیره غذایی برای بقاء، رشد و تولید مثل طبیعی ماهیان ضروری است. نیازهای مربوط به ویتامین ها در جیره غذایی تحت تاثیر اندازه، سن، میزان رشد، شرایط فیزیولوژیک، وضعیت سلامتی، ترکیب غذایی جیره و غیره می باشد. به همین دلیل، این مطالعه به منظور تعیین تاثیر سطوح مختلف ویتامین های Cو اسید فولیک بر فاکتورهای خونی و ایمنی بچه ماهی شیپ انجام گرفته است.
روش کار
آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار(هر یک با سه تکرار) شامل تیمار شاهد(فاقد مکمل های ویتامین Cو اسید فولیک)، تیمار 1(ویتامین Cmg/kg200 + اسید فولیک mg/kg5/1)، تیمار 2(ویتامین Cmg/kg200 + اسید فولیکmg/kg5/3)، تیمار 3(ویتامین mg/kg C200 + اسید فولیکmg/kg5/5)، تیمار 4( اسید فولیکmg/kg5/3) ، تیمار 5(ویتامین mg/kg C 200) و تیمار 6(فاقد ویتامین Cو اسید فولیک) بودند. این تحقیق به مدت 8 هفته انجام شدپس از عادت دهی ماهیان با غذای دستی، تعداد 10 عدد ماهی شیپ(66/1 8/31 گرم) به هر یک از هجده تانک(به حجم آبی 500 لیتر) در نظر گرفته شده منتقل شدند. در پایان زمان تیمار شاخص های خونی(گلبول قرمز، گلبول سفید، هموگلوبین، هماتوکریت) و شاخص های ایمنی(لیزوزیم، ایمونوگلوبولین کل(Total IgM) و ایمونوگلوبولین(IgM)) در آن ها اندازه گیری گردید.
یافته ها
نتایج مشخص نمودند که افزایش سطح ویتامین اسید فولیک و سطح ثابت ویتامین Cدر جیره غذایی بر روی شاخص های خونی بدن ماهیان شیپ پرورشی تاثیر گذار است و سطح ویتامین Cبه تنهایی باعث افزایش شاخص های ایمنی اندازه گیری شده می باشد، به طوری که میزان گلبول قرمز، گلبول سفید، هموگلوبین، هماتوکریت در ماهیان تغذیه شده با جیره غذایی(ویتامین mg/kg200+ اسید فولیکmg/kg5/5) در بالاترین میزان و سطح فعالیت لیزوزیم، Total IgMو IgMدر ماهیان تغذیه شده با جیره(ویتامین Cmg/kg200) در مقایسه با سایر تیمارها به طور معنی داری در سطح بالاتری قرار داشت(0/05P
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد که افزودن مکمل ویتامینی اسید فولیک 5/5 میلی گرم با ویتامین C200 میلی گرم بر کیلوگرم باعث بهبود شاخص های خونی و به کاربردن ویتامین Cبه میزان 200 میلی گرم بر کیلو گرم به تنهایی باعث افزایش شاخص های ایمنی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!