اثر سالیسیلیک اسید بر برخی ویژگی های رویشی و فیزیولوژیکی دانهال های بادام تلخ در شرایط تنش کلرید سدیم

چکیده:
بادام از جمله درخت های میوه ای است که کشت و پرورش آن در ایران قدمتی طولانی دارد. با وجود اینکه این درخت جزو گیاهان به نسبت حساس به شوری طبقه بندی شده اما در سال های اخیر کیفیت پایین آب آبیاری و افزایش شوری خاک سبب کاهش تولید این گیاه شده است. نقش سالیسیلیک اسید در سازوکارهای دفاعی گیاهان در شرایط تنش نشان دهنده اثر این ماده در کاهش اثرهای تنش شوری در گیاهان است. بنابراین آزمایشی به منظور بررسی اثر سالیسیلیک اسید بر کاهش اثرهای نامطلوب تنش شوری در دانهال های بادام تلخ به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کامل تصادفی با سه غلظت کلرید سدیم (0، 40 و80 میلی مولار) و سه غلظت سالیسیلیک اسید (0، 5/0 و 1 میلی مولار) انجام شد. نتیجه ها نشان داد تنش شوری برخی ویژگی های رشد رویشی و محتوای آب نسبی برگ را کاهش و مقدار نشت یونی و پرولین برگ را افزایش داد. کاربرد سالیسیلیک اسید مقدار پرولین را کاهش و محتوای آب نسبی برگ را افزایش داد و همچنین شاخص کلروفیل برگ را بهبود بخشید، اما نشت یونی از کاربرد این ماده اثر نگرفت. در مجموع نتیجه ها بهبود نشانه های تنش و آسیب ها در دانهال های تیمار شده توسط سالیسیلیک اسید را نشان داد و مشخص ساخت که سالیسیلیک اسید می تواند پاسخ گیاه به تنش شوری را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!