انگیزش پنبه و باززایی گیاه از کشت رویان در پایه GF677

چکیده:
در این پژوهش دستور کار کامل ریزافزایی GF677 از روش اندام زایی غیرمستقیم از کشت رویان شرح داده شد. بذرهای بالغ GF677 پس از گندزدایی، به منظور شکستن نیاز سرمایی در شرایط سترون در محلول 250 میلی گرم در لیتر جیبرلیک اسید (GA3) با 5 تیمار زمانی (0، 12، 24، 48 و 96 ساعت) و در دمای 3±25 درجه سلسیوس قرار گرفتند. ریزنمونه های رویان با دقت از لپه های بذرها جدا و جهت پینه زایی روی محیط کشت پایه موراشیگ و اسکوگ (MS) با تیمارهای مختلف تنظیم کننده رشد کشت شدند. نتیجه ها نشان داد به طور کلی تیمار GA3 سبب افزایش پینه زایی از ریزنمونه ها شد که این اثر تنها در حضور 2، 4- دی کلروفنوکسی استیک اسید (2،4-D) و بنزیل آدنین (BA) صورت گرفت. پینه ها به منظور اندام زایی روی محیط کشت دارای BA (0، 1، 2 و 4 میلی گرم در لیتر) به همراه 25/0 میلی گرم در لیتر نفتالن استیک اسید (NAA) و 25/0 میلی گرم در لیتر ایندول بوتیریک اسید (IBA) منتقل شدند. بیشترین تعداد شاخه در هر ریزنمونه (60/16) در حضور 2 میلی گرم در لیتر BA به دست آمد. تیمار بذرها در محلول GA3 سبب کاهش مقدار باززایی شاخه از پینه شد. جهت ریشه زایی ریزشاخه ها، سه نوع اکسین IBA، NAA و ایندول استیک اسید (IAA) به غلظت های 0، 5/0، 1، 2، 4 و 8 میلی گرم در لیتر در محیط کشت MS نیم قدرت بررسی شد که به طور کلی بیشترین ریشه زایی در حضور IBA مشاهده شد. سازگاری گیاهک های ریشه دار شده پس از انتقال به محیط خاکی در شرایط گلخانه 85% بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!