بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری در میان پزشکان برای سلامت الکترونیک در محیط بالینی

چکیده:
مقدمه
ساختار بهداشت و درمان در ایران ضرورت استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور بهبود کیفیت و اثربخشی ارائه مراقبت سلامت را ایجاب می کند. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین میزان شناخت و بررسی عوامل موثر بر پذیرش خدمات سلامت الکترونیک براساس مدل پذیرش فناوری از دیدگاه پزشکان بود.
روش
این مطالعه کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی و مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام پزشکان شاغل در 5 بیمارستان آموزشی این دانشگاه بود، که 140 نفر در این مطالعه شرکت کردند. به منظور گردآوری داده ها و آزمون فرضیات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته براساس متغیرهای مدل 2 TAM استفاده شد. پایایی این پرسشنامه با ضریب همبستگی 0/8 مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار های SPSS نسخه 20 و Smart-PLS3.2 استفاده شد.
نتایج
میانگین ها متغیرهای سودمندی درک شده، قصد رفتاری، اهمیت امنیت اطلاعات، شدت استفاده از فناوری اطلاعات، سهولت استفاده درک شده، دانش سلامت الکترونیک، اهمیت استاندارد سازی و اهمیت فرآیند های آشنایی بالاتر از 3 بود. که نمایانگر حد متوسط می باشد. علاوه بر این سازه های مدل بررسی شده در این پژوهش تاثیر مثبتی بر روی استفاده از خدمات سلامت الکترونیک در میان پزشکان دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد می شود، مسئولین و دست اندرکاران به منظور پیاده سازی سیستم ها و فناوری های نوین از تئوری های پذیرش فناوری جهت شناخت عوامل دخیل در پذیرش و به کارگیری آن ها، استفاده کرده تا از شکست و هدر رفت منابع جلوگیری کنند و بتوانند در جهت بهبود کیفیت خدمات گام بردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!