موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی

چکیده:
موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی در هنرهای دراماتیک به حساب می آید. تعزیه نیز یکی از ریختارهای نمایشی در ایران می باشد که موسیقی مذهبی عنصر جدایی ناپذیر آن به شمار می آید. در تمام دنیای اسلام، ایران و نمایش تعزیه است که در رواج دین اسلام و مذهب شیعه همت گماشته. موسیقی مذهبی در ایران به دو شاخه مداحی و تعزیه تقسیم می شود که از مداحی فقط نامی از آن باقی مانده و اگر به موسیقی تعزیه نگاهی میراث گونه نشود آن هم به درد مداحی مبتلا خواهد شد. در تعزیه دو نوع موسیقی وجود دارد یکی موسیقی سازی و دیگری موسیقی آوازی. موسیقی سازی ارتباط چندانی با متن تعزیه ندارد ولی موسیقی دستگاهی یا آوازی زمینه اصلی اجرای تعزیه است. هر مملکتی برای حفظ آثار کهن و ارزشمند خود اقدام به انجام اعمالی می کند تا این آثار با همان کیفیت و محتوا حفظ شوند و به آینده گان انتقال یابند. اما این کار در کشور ما در خصوص تعزیه و موسیقی مذهبی انجام شده است؟ موسیقی دستگاهی ایران چگونه توانسته با نمایش تعزیه به حیات خود ادامه دهد؟ در این جا سعی شده تا از طریق کتب و استفاده از نظرات صاحب نظران در این زمینه به اهمیت و معرفی موسیقی مذهبی در ایران و نمود آن در نمایش تعزیه پرداخته شود و در نهایت این نتیجه حاصل شود که حفظ موسیقی دستگاهی ایرانی می تواند بستری مناسب برای شکل گیری و حفظ نمایش ایرانی تعزیه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!