بررسی عوامل موثر بر همگرایی و منازعه روسیه و چین در عصر پساجنگ سرد

چکیده:
پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ساختار نظام بین الملل نیز دستخوش تحولات عظیمی گردید به گونه ای که ایالات متحده به دلیل برتری در عرصه های ایدئولوژیک، اقتصادی، سیاسی و نظامی توانست، ساخت تک قطبی و نظم هژمونیک مورد نظر خود را برقرار سازد. با این وجود، رشد اقتصادی چین و نقش آفرینی مجدد روسیه در تحولات منطقه ای و بین المللی نوعی دگردیسی در ساختار نظام بین الملل و شکل گیری نظام تک- چندقطبی را رقم زده است که می تواند همگرایی یا منازعه میان طرفین را افزایش دهد.
بر این اساس، سوال اصلی مقاله حاضر این است که مهم ترین عوامل موثر بر همگرایی و منازعه روسیه و چین در عصر پساجنگ سرد چیست؟ فرضیه مقاله این است که مولفه هایی نظیر همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در چارچوب بریکس و سازمان همکاری شانگهای، جنگ سایبری با آمریکا، نگرانی از حضور آمریکا و ناتو پیرامون مرزهای خود، منافع مشترک در آسیای مرکزی، تهدیدهای مشترک در زمینه بحران های منطقه ای(بحران سوریه و مسائل شبه جزیره کره) و نگرانی از سرایت اسلام افراطی به مرزهایشان بر همگرایی طرفین موثر هستند، اما مسائلی نظیر وجود حس بی اعتمادی در روابط دوجانبه، افزایش چینی تباران در سرزمین روسیه، رقابت بر سر استفاده منابع انرژی آسیای مرکزی، ناتوانی در ایجاد ساختار اتحاد دفاعی بین دو کشور در ایجاد منازعه میان طرفین نقش کلیدی دارند.در این مقاله روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!