مقایسه دو روش صلیبی و حلقوی کپسولوتومی خلفی با لیزر Nd-YAG

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کپسولوتومی خلفی با استفاده از لیزر Nd-YAG روش استاندارد در درمان کدورت کپسول خلفی در بالغین می باشد اما در خصوص مزایا و معایب شیوه های مرسوم آن اطلاعاتی در دسترس نیست. هدف از این مطالعه مقایسه کپسولوتومی خلفی با لیزر Nd-YAG با دو روش صلیبی و حلقوی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تعداد 100 چشم از بین بیماران مبتلا به کدورت کپسول خلفی به دنبال جراحی کاتاراکت به صورت تصادفی بلوکی به دو گروه تقسیم شدند. برای گروه اول کپسولوتومی بصورت صلیبی و برای گروه دوم کپسولوتومی حلقوی انجام شد. حدت بینایی، فشار داخل چشمی، جابجایی لنز، یووئیت، سوراخ شدگی ماکولا و جداشدگی شبکیه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین میزان انژری مورد استفاده جهت پارگی کپسول نیز ثبت گردید.4N201207037466IRCT:
یافته ها
میزان انرژی بکار رفته در کپسولوتومی به روش حلقوی (68/53±345) به صورت معنی داری بیشتراز روش صلیبی (46/78±284/4) بود (0/001=p). نتایج نشان داد که میانگین میزان دید (0/859=p) و فشار داخل چشمی (0/097=p) بین دو گروه اختلاف معنی داری ندارد، در حالیکه این دو متغیر در طول زمان بطور معنی داری افزایش می یابند (0/001=p). همچنین مشخص شد که از نظر درصد هاله در بین 2 گروه اختلاف معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه میزان بهبود حدت بینایی و فشار داخل چشمی در بین دو گروه مشابه بود اما میزان انرژی بکار رفته در روش حلقوی بیشتر از روش صلیبی بود بنابراین استفاده از روش صلیبی در مقایسه با روش حلقوی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1658199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!