ضرورت به کارگیری پلیس زن در یگان ویژه

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
یگان ویژه به عنوان مهم ترین راهبرد (ضد شورش)، نقش بی بدیلی در مقابله با شورش ایفا می کند. طی سال های اخیر، زنان در آشوب های خیابانی هم پای مردان به صحنه آمده اند و نبود پلیس زن در این زمینه، ممکن است شورش و آشوب را دامنه دار کند. لذا پژوهش حاضر با هدف نیاز به کارگیری پلیس زن در یگان های ویژه انجام شد.
روش
این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد پدیدار شناختی بود. داده های پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند و با استفاده از تکنیک مصاحبه گروهی با یازده نفر از زنان خبره و فعال اجتماعی گردآوری شد. به منظور اعتبار داده ها و تکمیل نتایج با دو نفر از مطلعین کلیدی زن نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از چارچوب موضوعی استفاده شد.
یافته ها
اظهارات شرکت کنندگان پیرامون مباحث انجام شده در چهار محور دسته بندی شد: 1- نقش فعال و گسترده زنان در ناآرامی ها و اغتشاشات اجتماعی؛ 2- ارزیابی مفید نقش پلیس زن در جامعه کنونی؛ 3- نیاز به آموزش پلیس زن در یگان ویژه برای مقابله با ناآرامی ها و اغتشاشات خیابانی، باوجود خشن بودن آن برای زنان؛ 4- راهکارهای پیشگیرانه و مقابله ای با ناآرامی ها و اغتشاشات.
نتیجه گیری
از تحلیل داده ها این نتیجه حاصل شد که با توجه به ورود زنان به حوزه های جرم خیز جدید به خصوص استفاده از آن ها در اغتشاشات و آشوب های خیابانی، به کارگیری پلیس زن در یگان ویژه ضروری است. برای پذیرش و عملکرد بهتر این نیرو باید به رعایت مسائل شرعی، زمینه سازی در جامعه، انتخاب مناسب نیرو، آموزش و تجهیز زنان علاقه مند، فعال و دارای شرایط خدمت در یگان ویژه توجه داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1658209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!