بررسی انگیزه های انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل

پیام:
چکیده:
با توجه به این که عوامل مختلفی مانند فرهنگ، شرایط اقلیمی، اقتصادی می توانند بر انگیزه های افراد در انتخاب یک رشته دانشگاهی موثر باشد مطالعه حاضر به منظور تعیین انگیزه های دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در انتخاب رشته خود در دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت. پرسش نامه ای پایا و روا در اختیار کلیه دانشجویان سال اول رشته پزشکی و دندان پزشکی بابل قرار گرفت که شامل مشخصات فردی و سوالات مربوط به انگیزه دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی خود بود. داده ها با استفاده از نسخه 19 نرم افزار آماری SPSS و آزمون آمار توصیفی و آمار تحلیلی chi-squareمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0 P< معنادار تلقی شد. از 100 پرسش نامه توزیع شده 99پرسش-نامه (99%) باز گردانده شد. داشتن شغلی با پایه علمی اولین انگیزه انتخاب رشته پزشکی و داشتن موقعیت حرفه ای بالا اولین انگیزه برای انتخاب رشته در مورد دانشجویان دندان پزشکی بوده است. انگیزه های مرتبط با ماهیت شغل به عنوان انگیزه انتخاب رشته دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر بوده و این اختلاف معنادار بوده است.( 01/0P=). دانشجویان هر دو رشته پزشکی و دندان پزشکی در انتخاب رشته خود به موقعیت اجتماعی و حرفه ای توجه داشتند که بیانگر این مساله است که این مشاغل همچنان در اولویت انتخاب رشته های دانشگاهی بوده و طرفداران زیادی دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1658411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!