نقش پیش بینی کننده راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رضایت زناشویی و فرسودگی شغلی پرستاران زن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اهمیت تنظیم هیجان در فرسودگی شغلی و رضایت زناشویی، هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی شغلی و رضایت زناشویی در بین پرستاران زن می باشد.
روش بررسی
در پژوهش توصیفی همبستگی حاضر، شرکت کنندگان شامل 140 نفر پرستار زن (اعم از کارشناس پرستاری، کاردان پرستاری و بهیاری) شاغل در بیمارستان های سطح استان اردبیل که از این نمونه ای به تعداد با لحاظ کردن ملاک های ورود و خروج به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه های فرم کوتاه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، فرسودگی شغلی Maslesh و مقیاس سازگاری زناشویی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تحلیل داده ها نشان داد که راهبردهای پذیرش، ارزیابی مجدد مثبت و نشخوار فکری توانایی معنی داری برای پیش بینی رضایت زناشویی دارند و راهبردهای ملامت دیگران، پذیرش و نشخوارفکری توانایی معنی داری برای پیش بینی فرسودگی شغلی پرستاران زن دارند. همچنین بین رضایت زناشویی با فرسودگی شغلی و راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان رابطه معکوس معنی دار و بین رضایت زناشویی و فرسودگی شغلی با راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان رابطه مستقیم معنی داری به دست آمد.
نتیجه گیری کلی: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با فرسودگی شغلی و رضایت زناشویی در بین پرستاران را آشکار نمود. پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی و پیشگیری از تنظیم هیجان به عنوان عاملی موثر و مرتبط با رضایت زناشویی و فرسودگی شغلی در پرستاران استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1658792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!