نیاز آموزشی حفظ محیط زیست زنان روستایی شهرستان ایلام

چکیده:
با توجه به نقش و جایگاه زنان به ویژه زنان روستایی در حفظ محیط زیست، شناخت نیازهای آموزشی و ارایه ی آموزش های لازم در این زمینه برای آنان، یک ضرورت به حساب می آید. این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی زنان روستایی شهر ایلام در زمینه ی حفظ محیط زیست انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ ماهیت داده ها دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه ی آماری این تحقیق، همه ی زنان روستایی شهرستان ایلام به شمار 13400 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، 150 تن از آنان به عنوان نمونه با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است که روایی محتوایی آن توسط نظرخواهی از صاحب نظران و روایی هم گرا از طریق محاسبه ی 87/0=CR و 79/0=AVE تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R ومحاسبه ی ضریب تتای ترتیبی برای بخش های مختلف پرسشنامه(87/0- 79/0 = Θ) تعیین شد. برای تعیین نیازهای آموزشی از الگوی نیازسنجی بوریچ استفاده شده است. نتایج نشان دادند که زنان روستایی در همه ی زمینه های آموزشی حفظ محیط زیست شامل حفاظت ازآب، هوا، خاک، گونه های گیاهی و جانوری، جنگل و مرتع به آموزش نیاز دارند. مقایسه ی دو گروه از زنان روستایی شرکت کرده و شرکت نکرده در دوره های آموزش زیست محیطی با استفاده از آزمون من ویت نی نشان داد که تفاوت معنی داری بین این دو گروه از نظر نیازهای آموزشی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی برای بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر نیازهای آموزشی، نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش، تنها دو متغیر میزان تحصیلات و میزان استفاده از رادیو و تلویزیون بر احتمال برآورد نیازهای آموزشی زنان مورد مطالعه تاثیر داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1659046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!