مقایسه روش های اندازه گیری تراکم گیاه اسکمبیل (Caligonum persicum) در مراتع مژن آباد، خواف

پیام:
چکیده:
به منظور ارزیابی و مقایسه روش های اندازه گیری تراکم، یک مکان مطالعاتی با چهار تکرار در مراتع مژن آباد خواف، خراسان رضوی با تیپ گیاهی غالبpersicum - Artemesia sieberi Caligonum انتخاب شد. در هر مکان مرتعی (محدوده 5000 متر مربعی با ابعاد 100×50 متر)، با شمارش کلیه پایه های گونه های اسکمبیل مقدار واقعی تراکم محاسبه گردید. نمونه برداری در هر مکان مرتعی به صورت تصادفی- سیستماتیک اجرا شد. در هر یک از تکرارها 4 ترانسکت 100 متری مستقر و با توجه به اندازه نمونه لازم هر روش، نقاطی به صورت تصادفی انتخاب گردید و روش های اندازه گیری تراکم (کوادرات 2 متر مربعی، نزدیک ترین فرد، نزدیک ترین همسایه، زوج های تصادفی، یک چهارم نقطه مرکزی، ترتیبی اعم از دومین، سومین فرد نزدیک ) اجرا شد. اختلاف روش های اندازه گیری تراکم با روش شاهد (شمارش پایه ها) به وسیله آزمون مقایسه میانگین ها LSD بررسی گردید. نتایج نشان داد که نزدیک ترین برآورد به شاهد مربوط به روش یک چهارم نقطه مرکزی می باشد. روش کوادرات، اختلاف معنی دار با شاهد نشان داد. از نظر دقت، روش یک چهارم نقطه مرکزی بالاترین و روش های زوج های تصادفی و نزدیک ترین همسایه کم ترین میزان دقت را نشان دادند. از نظر صحت، روش یک چهارم نقطه مرکزی بالاترین و کوادرات 2 متر مربعی و نزدیک ترین همسایه کم ترین میزان دقت را نشان دادند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1659779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!