بکارگیری افزودنی های معدنی و بازیافتی به منظور افزایش مقاومت لغزشی رنگ-های خط کشی دوجزئی

چکیده:
مقاومت لغزشی رنگهای خط کشی یکی از چالش های مهم ایمنی( مخصوصا ایمنی رانندگان وسایل نقلیه دوچرخ و عابرین) در سطوح معابر است. از میان انواع رنگ های خط کشی کاربرد رنگ های دوجزئی در تقاطع ها و میدان هابسیار گسترده است، لذا باید از رنگی استفاده شود که از مقاومت لغزشی قابل قبولی برخوردار باشد.در این پژوهش ارزیابی و بهبود مقاومت لغزشی یکی از رنگ های دوجزئی پر مصرف در معابر شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار از افزودنی های مختلف استفاده شده و آزمایش های تعیین مقاومت اصطکاکی، مقاومت سایشی، مقاومت چسبندگی و قدرت بازتابندگی بر روی نمونه ها انجام گرفت. بر پایه نتایج حاصله از آزمونها نتیجه گردید که رنگ های خط کشی دوجزئی اجرا شده در سطح شهر، از مقاومت لغزندگی کمی برخوردارند. این مشکل می تواند با استفاده از مصالحی نظیر خرده شیشه ضایعاتی، دانه های سیلیسی و خرده لیکا(رس منبسط شده) برطرف شود. از مقایسه نتایج نمونه های حاوی افزودنی های مختلف مشخص شد که خرده شیشه ضمن افزایش مقاومت لغزشی رنگ عملکرد بهتری نسبت به دیگر افزودنی ها داشته و تاثیرات سوء بر عملکرد رنگ نداشته است. با انجام آزمایش آونگ انگلیسی و تعیین پارامتر ارزش مقاومت لغزندگی(SRV) مشخص شد که با افزودن خرده شیشه به میزان 10% وزنی رنگ خط کشی، می توان اصطکاک سطح رنگ را در شرایط بارانی به اندازه 21 واحد (از 38 به 59) و مقاومت بازتابندگی را به اندازه 40 واحد(از 239 به 279) افزایش داد به گونه ای که در دیگر ویژگی های رنگ خط کشی تاثیرات منفی چندانی نداشته باشد. همچنین مشخص گردید که استفاده از افزودنی های یاد شده سبب کاهش مقاومت سایشی رنگ خط کشی می گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1659824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!