کاربرد روش بهینه سازی نیروی مرکزی در طراحی سامانه های توزیع آب

چکیده:
شبکه های آبرسانی از جمله تاسیسات زیربنایی شهر ها و با هزینه های اجرا و بهره برداری زیاد است، لذا بسیاری از پژوهشگران بر روی حل مسئله بهینه سازی شبکه های توزیع آب متمرکز شده اند. در اغلب پژوهش های اخیر در این زمینه، الگوریتم های بهینه سازی فرا ابتکاری تصادفی برای حل این مسئله استفاده شده است. در پژوهش حاضر، به منظور رهایی از نقاط ضعف الگوریتم های تصادفی، کاربرد یک الگوریتم جدید غیرتصادفی و قطعی به منظور کمینه سازی هزینه لوله های سامانه های آبرسانی بررسی شد. الگوریتم به کار برده شده در این پژوهش، در واقع روش بهینه سازی نیروی مرکزی (CFO) اصلاح شده به منظور حل شبکه های توزیع آب است که CFOnet نامیده شده است. عملکرد روش پیشنهادی از طریق بهینه سازی قطر لوله ها در دو شبکه مرجع آبرسانی (شبکه دو حلقه ای و شبکه کادو) بررسی شد. به این منظور هر دو روش CFO و CFOnet در برنامه متلب برنامه نویسی و با نرم افزار هیدرولیکی ایپانت ارتباط داده شد. با اجرای این دو روش به منظور حل دو شبکه مورد نظر، بهبود عملکرد روش پیشنهادی CFOnet نسبت به CFO نشان داده شد. به این وسیله، با اجرای CFOnet پاسخ بهینه برای طرح شبکه دو حلقه ای معادل 419،000 دلار پس از 12،432 مرتبه ارزیابی تابع هدف حاصل شد. همچنین طرح بهینه شبکه کادو با هزینه ای معادل 126،535،915 روپیه پس از 259،476 مرتبه ارزیابی تابع هدف، به دست آمد. مقایسه پاسخ های به دست آمده با نتایج الگوریتم های بهینه سازی تصادفی در ادبیات این موضوع، نشان داد که روش پیشنهادی نتایج خوبی برای حل مسئله شبکه های آبرسانی یافته است و در عین حال مزایای قطعی بودن یک روش بهینه سازی را نیز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1659837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!