تاثیر مصرف اسید فولیک Folic Acid (طبق دستورالعمل مراقبت پیش از بارداری) برتغییرات فشار خون دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی استان آذربایجان شرقی

چکیده:
زمینه
پره اکلامپسی به عنوان یکی از مخاطره آمیزترین مشکلات در دوران بارداری مطرح بوده و تولد زودرس، سقط، وزن کم نوزاد و نیز مرگ و میر مادر را به دنبال دارد. اسید فولیک به عنوان یکی از ویتامین هایی است که برای زنان در سنین باروری جهت پیشگیری از نقایص لوله عصبی جنین استفاده می گردد و نقش آن در پره اکلامپسی و فشار خون در این دوران مورد بحث است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مصرف اسید فولیک درمراقبت های قبل از بارداری بر تغییرات فشار خون در بارداری می باشد.
روش کار
در این مطالعه کوهورت گذشته نگر مطالعه به صورت تمام شماری بر روی کلیه 1939 زنان در بین سال های 1387تا 1392 جهت دریافت مراقبت های پیش از بارداری به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی سراب بستان آباد و خسروشهر مراجعه کردند انجام شد. تقسیم بندی بر اساس نحوه مصرف مکمل اسید فولیک به دو گروه انجام شد: گروه اول که به طور مرتب اسید فولیک در دوره پیش از بارداری و سراسر بارداری مصرف کرده و گروه دوم زنانی که مصرف مکمل اسید فولیک را نداشتند. بعد از جمع آوری اطلاعات در چک لیست محقق ساخته جهت آنالیز آماری اطلاعات وارد SPSS16 شده و آمار توصیفی و تحلیلی ارایه شد.
یافته ها
میانگین سنی زنان در این مطالعه 5.78 ± 25.98 سال بود. 92.9 درصد مادران (1802 مورد) مصرف منظم اسید فولیک طی دوران بارداری داشتند. بیشترین میزان فشارخون بالا در بارداری در فشار خون سیستولیک در هفته 37-35 با 8.2 درصد و در فشار خون دیاستولیک در هفته 37-35 و بیش از 37 با 1.6 درصد بود. بروز فشار خون بالای سیستولیک (میانگین درصد در گروه مصرف کننده 0.63% ودر گروه پرهیز کننده از مصرف: 50.93%) و دیاستولیک (میانگین درصد در گروه مصرف کننده 0.93% و در گروه پرهیز کننده از مصرف: 10.16%) در بیماران مصرف کننده اسید فولیک به صورت معنی داری کمتر بود (P<0.05). با توجه به آنالیز رگرسیون لوجستیک با استراتژی بک وارد، شغل همسر و الگوی مصرف صحیح اسید فولیک در دوره بارداری با توجه به معنی دار بودن در تحلیل چند متغیره به عنوان فاکتورهای پیشگویی کننده مستقل در بروز پر فشاری خون در این زنان مطرح گردیدند (P<0.05).
نتیجه گیری
با توجه به مطالعه ی حاضر، به نظر می رسد، مصرف اسید فولیک در دوران بارداری میزان بروز هیپرتانسیون حاملگی را به صورت معنی داری کاهش می دهد و با مصرف اسید فولیک در این دوران می توان از میزان پره اکلامپسی کاسته و در جهت سلامت مادر و کودک گام هایی اساسی برداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1659994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!