بررسی دیدگاه بیماران و پرستاران در مورد آموزش بیمار و موانع احتمالی آن در مرکز شهید مدنی تبریز

چکیده:
زمینه
آموزش به بیمار یک مراقبت پرستاری موثر است که موجب افزایش رضایت بیماران از مراقبت های بهداشتی، کاهش اضطراب و طول مدت بستری بیماران و هزینه ها می شود. هدف از این پژوهش، شناسایی و مقایسه موانع مربوط به بیمار، موانع مربوط به پرستار و موانع مدیریتی از دیدگاه بیماران بستری و پرستاران شاغل در بیمارستان شهید مدنی تبریز می باشد.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. ابزار گرد آوری داده ها در هر دو گروه، 193 نفر پرستار و 184 نفر بیمار، پرسشنامه دو قسمتی (قسمت اول مشخصات دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش و قسمت دوم بیاناتی مربوط به موانع مربوط به بیمار، موانع مربوط به پرستار و موانع مدیریتی) می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS، میانگین و درصد مشخصات دموگرافیک جمعیت هدف بررسی شده و در جداول تنظیم شد. از آمار توصیفی جهت بیان فراوانی، میانگین و انحراف معیار و درصد متغیرها استفاده شد. برای یافتن ارتباط بین میانگین نمرات به دست آمده با یکدیگر از آزمون همبستگی و جهت یافتن ارتباط بین میانگین نمرات با سایر موارد بر حسب کیفی یا کمی بودن متغیر از آزمون های نان پارامتریک یومن ویتنی و کروس کالواریس و تی تست استفاده شد. مقادیرPvalue<0.05 به عنوان مقادیر معنی دار تلقی شد و در مواردی که P=0 بود مقادیر P<0.001 گزارش گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که از نظر بیماران، مهمترین مانع آموزشی مربوط به بیمار عبارت است از: ترجیح می دهم پزشکم به من آموزش دهد (22.6 %) در حالی که از نظر پرستاران مهمترین مانع مربوط به بیمار عبارت است از: عدم درک محتوای آموزشی بدلیل بیسوادی یا کم سوادی (20.8 %) از نظر بیماران مانع مهم آموزشی مربوط به پرستار عبارت است از: پرستاران وقت کافی برای آموزش به بیمار را ندارند (11.5 %). در حالی که این مانع از نظر پرستاران عبارت است از: خستگی جسمی و روحی در اثر شیفت های فشرده کاری (33.9 %). مهمترین مانع آموزشی مربوط به مدیریت از دیدگاه بیماران عبارت است از: برای پرستاران آموزش دهنده امتیازی تعلق نمی گیرد (26.8 %). در حالی که مهمترین مانع از دیدگاه پرستاران عبارت است از: عدم تامین نیروی پرستاری کافی برای بخش ها (48.2 %).
نتیجه گیری
با توجه به مزایای فراوان آموزش بیماران، برای بیماران، خانواده، پزشکان و پرستاران و تاثیر آن در افزایش رضایتمندی بیماران لازم است جهت رفع موانع موجود بر سر راه آموزش بیماران، اقداماتی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1659995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!