بررسی ساختار زبان در مرغ عشق (Melopsittacus undulatus) در سطح میکروسکوپ نوری و الکترونی

چکیده:
زمینه ی مطالعه: زبان که نقش مهمی در دریافت غذا در مهره داران ایفا می کند تفاوت های ریختی چشم گیری نشان می دهد که نمایان گر سازگاری حیوان با شرایط محیطی موجود در زیستگاه مربوطه به شمار می رود.
هدف
هدف از مطالعه ی حاضر بررسی ساختار زبان در مرغ عشق بالغ بود.
روش کار
زبان 12 مرغ عشق بالغ در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. نمونه هایی از راس، بدنه و ریشه ی زبان با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی اسکنینگ مورد مطالعه قرار گرفت.
نتایج
زبان در مرغ عشق بالغ (Melopsittacus undulatus) به وسیله ی میکروسکوپ نوری و الکترونی مورد مطالعه قرار گرفت. زبان در مرغ عشق حدود 5 میلی متر طول دارد. بخش عمیق مقعر قدامی راس زبان فاقد هرنوع ساختار غده ای بوده و در امتداد بخش خلفی نیم دایره ای این اندام قرار می گیرد. بخش خلفی راس زبان با یک شیار طولی میانی به دو نیمه ی قرینه تقسیم شده است. بخش قدامی بدنه ی زبان با شیارهایی با عمق گوناگون به شمار زیادی نواحی نامنظم برآمده با اندازه های گوناگون تقسیم شده است. چندین پرز مخروطی شکل بزرگ در راستای خلفی روی انتهای خلفی بدنه ی زبان و در راستای لبه ی ضخیم موجود بین بدنه و ریشه ی اندام جای گرفته اند. شماری پرز مخروطی غول پیکر نیز روی برآمدگی حنجره ای یافت می شوند. غدد بزاقی لوله ای آلوئولی PAS-مثبت زبان را می توان برمبنای جایگاه در دو گروه پشتی و پشتی جانبی جای داد. غدد بزاقی زبانی پشتی زیر اپیتلیوم پشتی زبان جای گرفته اند. این غدد از انتهای خلفی شکاف موجود روی راس زبان تا جلو شکاف حنجره ای امتداد یافته اند. غدد بزاقی پشتی جانبی در هر سو از ابتدای بدنه ی زبان آغاز شده و تا سطح شکاف حنجره ای امتداد می یابند. سطح شکمی زبان فاقد هر نوع ساختار غده ای است. ریخت شناسی و ابعاد زبان تفاوتی در دو جنس نشان نمی دهند.
نتیجه گیری نهایی: ساختار زبان در مرغ عشق در مقایسه با پرندگانی که تا کنون مورد مطالعه قرار گرفته اند تفاوت های چشم گیری نشان می دهد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
97 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!