تهیه و ارزیابی آزمایشگاهی یک هیدروژل جدید قابل تزریق انروفلوکساسین بر پایه کیتوزان

چکیده:
زمینه مطالعه
توسعه فرآورده های تزریقی آهسته رهش مورد علاقه شدید صنایع دارویی دامپزشکی و دست اندرکاران بهداشت دام است. در سال های اخیر، توجه زیادی به محلول های کیتوزان/ بتا-گلیسروفسفات تشکیل دهنده ژل در محل، بخاطر زیست تجزیه پذیری خوب و حساسیت آنها به دما، جلب شده است.
هدف
هدف کلی این مطالعه تهیه یک سامانه دارورسانی جدید تشکیل ژل در محل با پروفایل آهسته رهش برای انروفلوکساسین است.
روش کار
با استفاده از غلظت های مختلف کیتوزان، بتاگلیسروفسفات و انروفلوکساسین، 6 فرمولاسیون کیتوزان/ بتا-گلیسروفسفات تهیه شد. خصوصیات هیدروژل ها از جمله الگوی رهایش دارو، زمان ژل شدن، قابلیت کشیده شدن هیدروژل در سرنگ، ریخت شناسی، طیف FTIR و فعالیت ضدمیکروبی آنها در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی گردید.
نتایج
سرعت رهایش دارو و قابلیت کشیده شدن هیدروژل در سرنگ با افزایش میزان کیتوزان و بتاگلیسروفسفات کاهش یافت. تمامی هیدروژل ها قابلیت رهایش دارو را تا 120 ساعت داشتند، اما بهترین نتایج براساس رهایش بهینه دارو و ویسکوزیته با فرمولاسیون 1 (کیتوزان 2%، بتاگلیسروفسفات 5% و انروفلوکساسین 1%) بدست آمد. مطالعات FTIR هیچ برهمکنشی را بین دارو و اجزاء هیدروژل نشان نداد. میکروسکوپ الکترونی نگاره، ساختار یکنواختی را برای ژل تشکیل شده نشان داد اما هیدروژل متورم شده در بافرفسفات، ساختار متخلخلی داشت. آزمایشات میکروبی، فعالیت باکتری ساید بالایی برای انروفلوکساسین بارگذاری شده در این هیدروژل نشان داد که از نظر میزان منطقه مهار رشد، حداقل غلظت مهاری و حداقل غلظت کشندگی باکتری ها مشابه نمونه های شاهد مثبت (سوسپانسیون انروفلوکساسین) بود.
نتیجه گیری
این هیدروژل بخاطر داشتن روش تهیه ساده و پروفایل آهسته رهش دارو، دارای چشم انداز روشنی برای دارورسانی انروفلوکساسین در حیوانات می باشد
زبان:
انگلیسی
صفحات:
31 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!