بررسی تاثیر طرح تحول نظام سلامت و تعرفه گذاری بر اساس کتاب ارزشهای نسبی بر وضعیت اقتصادی دپارتمان قلب: مطالعه موردی در یک بیمارستان بزرگ آموزشی

چکیده:
مقدمه
بیمارستان ها بخش مهمی از منابع نظام سلامت را به خود اختصاص می دهند و هدف بسیاری از اصلاحات در نظام سلامت ارتقای عملکرد بیمارستانها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر طرح تحول نظام سلامت و تعرفه گذاری بر اساس کتاب ارزش های نسبی بر عملکرد دپارتمان قلب بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انجام شده است.
مواد و روش کار
این پژوهش توصیفی- مقطعی به روش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (Activity Based Costing -ABC) در دپارتمان قلب بیمارستان امام رضا (ع) که مشتمل بر بخش های اتاق عمل آنژیوگرافی، پس از آنژیوگرافی،جنرال قلب و سی سی یو می باشد، انجام شده است. داده های درآمدی، هزینه ای و عملکردی (تخت روز اشغالی، تخت روز کل، تعداد ترخیص شدگان و متوسط مدت اقامت) در کاربرگ های طراحی شده وارد شده و با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرم افزار اکسل تحلیل شد.
یافته ها
کل درآمد اختصاصی دپارتمان بعد از طرح تحول (31%) و بعد از تغییر ارزش نسبی نسبت به قبل از آن( 29% ) افزایش یافت است. کل منابع دولتی اختصاص یافته به دپارتمان بعد از طرح تحول( 104%) و بعد از تغییر ارزش نسبی نسبت به قبل از آن( 10% ) افزایش یافت. کل درآمد اختصاص یافته به دپارتمان بعد از طرح تحول( 39% ) و بعد از تغییر ارزش نسبی نسبت به قبل از آن( 26% ) افزایش یافت. بیشترین افزایش درآمد مربوط به درآمد اتاق عمل بعد از ارزش نسبی بوده است (203%). کل هزینه دپارتمان بعد از طرح تحول ( 21% )و بعد از تغییر ارزش نسبی به قبل از آن (31)% افزایش یافت. بیشترین افزایش هزینه مربوط به پرداختی به پزشک بعد از تغییر ارزش نسبی بوده است (97%). به صورت کلی درآمد منهای هزینه ماهانه قبل از طرح تحول 135 میلیون ریال بود که بعد از طرح تحول به 3/452 میلیون ریال و بعد از تغییر ارزش نسبی به 3/257 میلیون ریال رسید.
بحث و نتیجه گیری
طرح تحول بر شاخص های مالی و عملکردی دپارتمان قلب بیمارستان امام رضا (ع) مشهد تاثیر مثبت داشته است. این تاثیر در بین اقلام درآمدی و هزینه های مختلف، به صورت یکسان نبوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!