بررسی فرصت ها و موانع بازیافت پساب در مصارف شهری، مطالعه موردی کلانشهر تهران

چکیده:
آب یکی از منابع طبیعی مهم در جهان می باشد، اما در حال حاضر به علت تغییرات اقلیم، رشد جمعیت و آلودگی ها با تهدیدات مختلفی روبه رو است. یکی از راهکارهای مناسب جهت غلبه بر چالش های موجود توجه به منابع آبی جایگزین مانند آب دریاها، آب های لب شور و پساب ها است. البته باید توجه نمود که نیاز آبی تنها عامل تعیین کننده جهت تخصیص پساب های بازیافتی نیست. جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فنی نیز می بایست در نظر گرفته شوند. در این مطالعه امکان بازیافت پساب در شهر تهران موردبررسی قرار گرفت و سپس چالش ها و فرصت های موجود مرور گردید. مصرف سالانه آب شهری در تهران 1300 میلیون مترمکعب برآورد می گردد که در حال حاضر حدود 800 میلیون مترمکعب آن از طریق مخازن سدهای اطراف شهر و مابقی از طریق چاه های مجاز و غیرمجاز در آبخوان دشت تهران تامین می گردد. در افق 1410، مجموع پساب تصفیه-خانه های شهر تهران 55/852 میلیون مترمکعب در سال پیش بینی می شود؛ لذا می بایست برای مصرف این حجم آب در بخش های کشاورزی، صنعت، فضای سبز، تغذیه آبخوان و غیره تدبیری اندیشیده شود. جهت رفع موانع و اثرات بازیافت پساب استفاده از فناوری های مناسب، حرکت به سمت سیستمهای تصفیه غیرمتمرکز پساب و افزایش پذیرش اجتماعی ضروری خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!