منشاء و فرآیند های موثر درتکوین آبکندهای منطقه خور و بیابانک

چکیده:
منطقه خور و بیابانک واقع در ایران مرکزی از جمله مناطقی است که در معرض فرسایش خاک بوده وعلی رغم کمبود روان آب در منطقه شواهد متعددی از فرسایش آبکندی در منطقه دیده می شود . این اشکال از پیچیده ترین اشکال فرسایشی هستند که طی چندین مرحله و در طول زمان، رشد وتحول یافته اند . گفته می شود فرآیند های طبیعی و عوامل انسانی در این امر نقش موثری را ایفا می کنند اما تکتونیک جنبا بعنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد بخشی از آبکند ها در این منطقه نقش اساسی داشته است و این درحالیست که در هیچیک از منابع داخلی وخارجی به این عامل در تکوین این پدیده اشاره ای نشده است . بر اساس بررسی های بعمل آمده در این پژوهش میتوان مستندات لازم بر دخالت تکتونیک جنبا در ایجاد آبکند ها را ارائه واین عامل را بعنوان عاملی در ایجاد فرم های آشفته یا فرم های ناتعادلی منطقه معرفی نمود . به عبارت دیگر هدف اصلی این مقاله طرح عامل تکتونیک جنبا به عنوان عامل اصلی در ایجاد آبکندهای اردیب وتاکید بر تنوع ژنز ابکند های منطقه مطالعاتی است .تجزیه و تحلیل داده های اقلیمی واندازه گیری های صحرائی از ابعاد آبکندها در قالب روش های تحلیلی ضریب هیدروترمال و ضریب ws نشان میدهد که فرآیندهای بوجود آورنده آبکند ها در سه منطقه خور، بیاضه واردیب منشا اقلیمی نداشته بیشتر ناشی ازتغییر سطوح اساس محلی ، تغییر سطح اساس آب در اثر پارگی آبگیر محلی در بیاضه و سرریز آن و بالاخره تغییر سطوح اساس محلی بواسطه تغییرات تکتونیک جنبا در اردیب بوده است .
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!