بررسی غلظت برخی مواد معدنی پلاسمای منی و سرم خون و ارتباط آن با کیفیت منی در فصول تولیدمثلی و غیرتولیدمثلی قوچ عربی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: عناصر معدنی بر فعالیت تولیدمثلی جنس نر موثر هستند.
هدف
پژوهش حاضر به منظور بررسی مقدار برخی مواد معدنی پلاسمای منی، خون و ارتباط آن با کیفیت منی در فصول تولیدمثلی و غیرتولیدمثلی قوچ عربی انجام شد.
روش کار
خونگیری و اسپرم گیری از 8 راس قوچ عربی، بطور هفتگی در فصول تولید مثلی (پائیز) با میانگین طول روز 11 ساعت و دمای هوای 25 درجه سلسیوس و غیرتولیدمثلی (زمستان) با میانگین طول روز 10 ساعت و 45 دقیقه و دمای هوای 10 درجه سلسیوس انجام گرفت.
نتایج
فراسنجه های کیفی منی در فصل تولیدمثلی بالاتر از خارج فصل بود (05/0>P). مقدار کلسیم و فسفر پلاسمای منی و کلسیم، روی و آهن سرم خون در فصل تولیدمثلی بیشتر بود (05/0>P). مقدار مس خون در فصل تولیدمثلی کمتر بود (05/0>P). غلظت مس، روی و آهن پلاسمای منی و فسفر خون تحت تاثیر فصول قرار نگرفتند (05/0P). در فصل تولیدمثلی، مقدار کلسیم و مس پلاسمای منی با تحرک پیشرونده اسپرم ها همبستگی مثبتی داشتند (05/0>P). در این فصل، مس پلاسمای منی با زنده مانی اسپرم دارای همبستگی مثبت و با مقدار ناهنجاری های اسپرم همبستگی منفی داشت (05/0>P). همچنین، مقدار مس خون با تحرک اسپرم همبستگی مثبت داشت (05/0>P). در فصل تولیدمثلی، مقدار روی و آهن پلاسمای منی همبستگی مثبت با غلظت اسپرم داشتند (05/0>P). در خارج فصل، مقدار کلسیم پلاسمای منی دارای همبستگی مثبت با تحرک اسپرم ها بود (05/0>P). مقدار مس پلاسمای منی در فصل غیرتولیدمثلی همبستگی مثبت با زنده مانی و ناهنجاری های اسپرم داشت (05/0>P). ، مقدار کلسیم در فصل غیرتولیدمثلی خون دارای همبستگی مثبت با تحرک اسپرم داشت (05/0>P).
نتیجه گیری نهایی: بطور کلی، میزان برخی عناصر معدنی پلاسمای منی و سرم خون و ارتباط آن ها با فراسنجه های کیفی منی تحت تاثیر فصول تولیدمثلی و غیرتولیدمثلی قوچ عربی قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!