تاثیر ورزش استقامتی همراه با مصرف محلول عصاره برگ های گیاه بابونه بر فعالیت سوپراکسید دیسموتاز و سطح مالون دی آلدئید کبدی موش های صحرایی دیابتی نوع 1

چکیده:
سابقه و هدف
فشار اکسایشی شرایطی است که در آن افزایش تشکیل رادیکال های آزاد بر ظرفیت آنتی اکسیدانی موجود به علت کاهش تولید آنتی اکسیدان ها یا افزایش تولید بیش از حد رادیکال های آزاد غلبه کرده که در توسعه دیابت و عوارض آن دخالت دارد. در مطالعه حاضر، تاثیر تمرین استقامتی به همراه مصرف عصاره برگ های بابونه، بر فعالیت سوپر اکسید دیسموتاز و سطح مالون دی آلدئید کبدی موش های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین بررسی می شود.
مواد و روش ها
در این مطالعه که از نوع تجربی می باشد 50 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در محدوده وزنی195-200 گرم به طور تصادفی در 5 گروه جای گرفتند: گروه کنترل غیرفعال (SC)، دیابتی غیرفعال (SD)، دیابتی تمرین کرده (TD)، دیابتی درمان شده با عصاره بابونه (DCh) و دیابتی تمرین کرده درمان شده با عصاره بابونه (TDCh). گروه های تمرین کرده به مدت 8 هفته و 4 روز در هفته روی نوارگردان به تمرین زیر بیشینه وا داشته شدند. همچنین گروه های تحت درمان با عصاره بابونه، روزانه mg/kgbw200 محلول عصاره بابونه از طریق گاواژ به مدت 8 هفته دریافت کردند. نمونه های بافت کبد پس از 8 هفته از حیوانات تهیه شد. برای مقایسه بین گروهی از تحلیل واریانس یک طرفه در سطح آماری (0.05≥P)، به عنوان وجود اختلاف معنی دار بین گروها استفاده گردید. تحلیل آماری با استفاده از بسته نرم افزاری spss version 21.0 (SPSS Inc.، Chicago، USA) انجام شد.
یافته ها
فعالیت سوپراکسیددیسموتاز (SOD) کبد در پایان مطالعه، در گروه SD، 1/0±63/2 و در گروه SC، 9/0±85/4 بود (001/0>p). در حالیکه سطوح مالون دی آلدئید (MDA) کبدی در گروه SD، 2/0±45/8 و در گروه SC، 3/0±13/5 بود (001/0>p). فعالیت آنزیم SOD و سطوح MDA گروه TDCh در اثر تمرین ورزشی استقامتی به همراه مصرف عصاره برگ بابونه به حد طبیعی گروه سالم رسید (به ترتیب 2/0±84/3 و 2/0±04/6).
نتیجه گیری
افزایش سطح پراکسیداسیون لیپیدی کبدی و کاهش غلظت پایه آنزیم آنتی اکسیدانی منتخب در اثر مداخله ترکیبی عصاره برگ های بابونه با اجرای فعالیت استقامتی زیربیشینه ممکن است فشار اکسایشی را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!