بررسی بیان ژن های دخیل در سازش به کمبود فسفر در گره های دو سویه از باکتری همزیست نخود

چکیده:
تولید محصول در لگوم های مهم مانند نخود اغلب توسط کمبود فسفر خاک کاهش پیدا می کند. این کاهش به بازداشته شدن فعالیت گره و نتیجتا کاهش تثبیت نیتروژن در شرایط کمبود فسفر نسبت داده می شود. بنابراین شناسایی مکانیسم های مولکولی مسئول بهبود عملکرد همزیستی تحت شرایط کمبود فسفر در رابطه همزیستی نخود-مزوریزوبیوم می تواند برای بالا بردن پتانسیل تولید محصول این لگوم از طریق روش های مهندسی ژنتیک و اصلاح نباتات استفاده شود. در این مطالعه، میزان تغییرات در بیان برخی ژن ها تحت شرایط کمبود فسفر در مقایسه با شرایط فسفر کافی (شاهد) در دو رابطه همزیستی (نخود-M. mediterraneum SWRI9 و نخود- M. ciceri CP-31) توسط روش Real-time PCR بررسی شد. نتایج مربوط به پارامترهای رشد و محتوی فسفات معدنی در گره و ریشه نشان داد که رابطه همزیستی نخود- M. mediterraneum SWRI9 نسبت به کمبود فسفر حساس و نخود- M. ciceri CP-31 نسبت به کمبود فسفر مقاوم است. در شرایط کمبود فسفر، میزان بیان ژن هایInorganic phosphate transporter 1-4like ، Inorganic phosphatase 2-like و Malate dehydrogenase در گره های نخود- M. ciceri CP-31افزایش معنی داری را در مقایسه با میزان بیان این ژن ها در گره های تحت شرایط فسفر کافی نشان داد. بیان ژن Phosphate transporter 1 در گره های هر دو رابطه همزیستی تحت تنش کمبود فسفر کاهش پیدا کرد. به علاوه، سطح بیان ژنHistidine kinase در گره های نخود-M. mediterraneum SWRI9 افزایش قابل ملاحظه ای را در پاسخ به کمبود فسفر نشان داد. پاسخ متفاوت عملکرد همزیستی به شرایط کمبود فسفر در دو رابطه همزیستی با اختلاف در سطح بیان ژن های مورد بررسی مرتبط می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!