بهبود تفسیر داده های لرزه ای به کمک روش اتوماتیک بازترکیب طیفی

چکیده:
پالایه های فرکانسی به منظور تقویت محدوده های فرکانسی خاصی از طیف دامنه ی داده های لرزه ای و در نتیجه، بهبود نمایش ساختارهای متناظر با این محدوده ها صورت می گیرد. فرآیند پالایه کردن داده های لرزه ای می تواند در مراحل مختلف تفسیرهای ساختمانی و چینه ای مفید باشد. عموما مفسر لرزه ای پالایه ی مدنظر خود را از روی طیف دامنه داده ی لرزه ای طراحی می کند که این کار بیشتر مبتنی بر تجربه ی مفسر است. در این پژوهش روش بازترکیب طیفی برای انتخاب مناسب و اتوماتیک پالایه ی فرکانسی از روی طیف دامنه معرفی می گردد که فرض اصلی آن امکان بازسازی طیف دامنه ی داده های لرزه ای از مجموع طیف دامنه ی چندین موجک ریکر با فرکانس های غالب مختلف است. انتخاب پالایه های ریکر در روش بازترکیب طیفی بر اساس مساله ی کمترین مربعات غیرخطی جداپذیر و حل آن از طریق روش تصویر متغیر طرح ریزی می شود. نتایج در مرحله ی اعتبارسنجی نشان داد که روش بازترکیب طیفی به خوبی قادر است اساسی ترین مولفه های ریکر را از روی طیف دامنه تخمین بزند. بنابراین با این کار اشتباهات ناشی از انتخاب دستی و دخالت مفسر در انتخاب مولفه های ریکر اصلی از بین می رود. علاوه بر آن، عملکرد پالایه های ریکر حاصل از روش بازترکیب طیفی در مقایسه با پالایه ی فرکانسی ارمسبای نشان دهنده ی نتایج بهتری در تشخیص لایه های نازک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!