اثر اسید سالیسیلیک بر رشد، عملکرد و کیفیت میوه توت فرنگی رقم «پاروس» در شرایط شوری

چکیده:
به خاطر روند رو به رشد شور شدن منابع آب و ناگزیر بودن استفاده از آب های غیر متعارف، پژوهشی با هدف تعیین دامنه تحمل شوری توت فرنگی رقم «پاروس» و نقش احتمالی اسید سالیسیلیک در تخفیف اثر منفی شوری برنامه ریزی شد. در این پژوهش، تاثیر سطوح مختلف شوری (صفر، 20 و 40 میلی مولار در محلول غذایی) و اسید سالیسیلیک (صفر، 100، 200 و 300 میلی گرم در لیتر به صورت محلول پاشی) بر این گیاه مورد بررسی قرار گرفت. نشاهای ریشه دار در گلدان های پلاستیکی 3 لیتری حاوی محیط کشت پرلایت و کوکوپیت (1:1) در گلخانه کشت شدند. دمای روز و شب به ترتیب 3±23 و 3±15 درجه سلسیوس، نور طبیعی خورشید و رطوبت نسبی 60 تا 70 درصد بود. پس از استقرار گیاهان، تیمارهای شوری اعمال شد. نتایج نشان داد که شوری دارای تاثیر منفی بر بیشتر ویژگی های مورد ارزیابی بود، و باعث کاهش وزن تر و خشک شاخساره و ریشه ها گردید. همچنین، شوری باعث کاهش ویتامین ث میوه ها شد. محلول پاشی برگی اسید سالیسیلیک در غلظت 200 میلی گرم در لیتر باعث افزایش سطح تحمل گیاهان نظیر سطح برگ، وزن خشک شاخساره و ریشه و عملکرد گردید. این اثر بهبود دهنده با افزایش غلظت نمک به 40 میلی مولار کاهش یافت. به طور کلی، کاربرد اسید سالیسیلیک، به ویژه در غلظت 200 میلی گرم در لیتر، در شرایط شوری ملایم توانست اثر منفی تنش شوری بر رشد گیاه توت فرنگی را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!