تاثیر دما در واکنش تابعی کفشدوزک (Coccinula elegantula) روی شته جالیز (Aphis gossypii)

چکیده:
شته جالیز Aphis gossypii Glover (Hem.: Aphididae) یکی از آفات مهم سبزی ها و گیاهان زینتی در گلخانه ها می باشد. مشکلات متعدد ایجاد شده در اثر مصرف زیاد سموم شیمیایی برای کنترل این آفت، ضرورت استفاده از سایر روش های مدیریت، از جمله کنترل بیولوژیک، را ایجاب می کند. کفشدوزک ‏Coccinula elegantula Weise (Col.: Coccinellidae) به عنوان یکی از دشمنان طبیعی شته جالیز، نقش موثری در کنترل جمعیت این آفت دارد. در این تحقیق، تاثیر دما بر واکنش تابعی و کارایی این کفشدوزک نسبت به تراکم های مختلف شته جالیز بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، این شکارگر در هر سه دمای آزمایش شده (در محدوده دمایی 18 ، 25 و 32 درجه سلسیوس) دارای واکنش تابعی نوع دوم بود. با افزایش دما از 18 به 25 درجه سلسیوس، نرخ جستجوگری و زمان دستیابی کفشدوزک به طور معنی داری به ترتیب افزایش و کاهش یافتند. ولی با افزایش دما از 25 به 32 درجه سلسیوس، پارامترهای مذکور تغییری نکردند. با توجه به اینکه محدوده دمایی بهینه برای رشد جمعیت شته جالیز روی خیار بین 5/22 تا 30 درجه سلسیوس قرار دارد، نرخ زیاد جستجوگری و کوتاه بودن زمان دستیابی این کفشدوزک در دماهای 25 و 32 درجه سلسیوس نشان دهنده این است که در صورتی که بتوان بر موانع پرورش انبوه این کفشدوزک غلبه کرد، یک گونه ارزشمند در کنترل بیولوژیک شته جالیز خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!