پیش بینی کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت بر اساس خودکارآمدی

چکیده:
زمینه و هدف
ارتقا کیفیت زندگی مبتلایان به دیابت و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن یکی از مهم ترین اهداف سازمان بهداشت و درمان می باشد. خودکارآمدی از جمله متغیرهایی است که تاثیر کلی آن بر کیفیت زندگی تایید شده است؛ اما چگونگی تاثیر اجزای مختلف آن بر کیفیت زندگی بیماران خصوصا نوجوانان مبتلا به دیابت مشخص نیست. مطالعه حاضر با هدف پیش بینی کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت براساس خودکارآمدی انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه همبستگی حاضر بر روی نوجوانان مبتلا به دیابت مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهر زاهدان در سال 1395 انجام شد. 100 نوجوان به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت و مقیاس خود کارآمدی در مدیریت دیابت با استفاده از روش خودگزارشی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحت نرم افزار آماری 18 SPSS انجام شد.
یافته ها
میانگین نمره کیفیت زندگی نوجوانان 5/15±54/61و میانگین نمره خودکارآمدی آن ها 10/53±45/84بود. بین نمره کل خودکارآمدی با زیر مقیاس رضایت مندی از کیفیت زندگی (0/001>p، 0/49=r) ارتباط مستقیم و با زیر مقیاس های اثر درمان بر کیفیت زندگی (0/35-=r، 0/001>p)، علایم بیماری (0/04= p، 0/20-= r) و اثر دیابت بر فعالیت فرد (0/33-=r، 0/001>p) ارتباط معکوس وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از این است که مجموعه متغیرهای خودکارآمدی قادرند تغییرات کیفیت زندگی را پیش بینی کنند و نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره تاثیر مولفه مراقبت پزشکی برکیفیت زندگی را معنی دار نشان داد. (11/6=F، 0/001>p)
نتیجه گیری
با توجه به اینکه مولفه ی مراقبت پزشکی پیش بینی کننده ی کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت است، بنابراین پیشنهاد می شود در برنامه های مراقبتی نوجوانان به جنبه های مختلف مراقبت پزشکی توجه ویژه ای مبذول گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!