اثر عوامل شبکه ای کننده و خنثی کننده بر شکل شناسی داربست های الکتروریسی شده کیتوسان

چکیده:
کیتوسان پلیمری طبیعی است که از واکنش استیل زدایی کیتین تهیه می شود و به دلیل داشتن خواص ضدباکتری و قابلیت بهبود زخم، به وفور در مهندسی بافت مورد توجه قرار گرفته است. ریسندگی محلول اسیدی کیتوسان با روش الکتروریسی، از متداول ترین روش های ساخت داربست های سه بعدی از این پلیمر است. با وجود مطالعات فراوان درباره بررسی شکل شناسی الیاف حاصل از الکتروریسی محلول کیتوسان، اثر عوامل مختلف بر چگونگی خنثی سازی و پایدارسازی این الیاف به خوبی بررسی نشده است. از این رو، در پژوهش حاضر برای بررسی اثر ترکیب های خنثی کننده و شبکه ای کننده بر شکل شناسی الیاف حاصل از الکتروریسی، به ترتیب از محلول آبی نمک های سدیم کربنات و پتاسیم کربنات و عوامل شبکه ای کننده گلوتارآلدهید و جنیپین استفاده شد. برای بررسی ساختار شیمیایی الیاف کیتوسان پس از فرایندهای خنثی سازی و پایدارسازی از روش طیف سنجی زیرقرمز (FTIR) استفاده شد. روش میکروسکوپ پویشی الکترونی (SEM) نیز برای بررسی اثر هر یک از عوامل یادشده بر شکل شناسی داربست ها به کار گرفته شد. طبق تصاویر میکروسکوپی، الیاف به دست آمده از الکتروریسی محلول کیتوسان با غلظت %4 وزنی در مخلوط حلال های تری فلوئورواستیک اسید (TFA) و دی کلرومتان (DCM) شکل شناسی خوبی نشان می دهند. پس از این مرحله، روش های مختلف خنثی سازی و پایدارسازی الیاف تهیه شده بررسی شد. بدین منظور، از محلول های آبی با غلظت 1 مولار سدیم کربنات (Na2CO3) و پتاسیم کربنات (K2CO3) به عنوان عامل خنثی کننده و از دو ترکیب گلوتارآلدهید و جنیپین به عنوان عامل شبکه ای کننده استفاده شد. نتایج SEM نشان داد، الیاف شبکه ای شده با استفاده از ترکیب جنیپین، شکل شناسی همگن تر و منظم تری دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
519 تا 529
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!