سازوکار آنتی زنوز در ارتباط با الگوی الکتروفورز پروتئین برخی ژنوتیپ های بادمجان تحت تنش تریپس پیاز Thrips tabaci Lindeman (Thys.: Thripidae)

چکیده:
تریپس پیاز،Thrips tabaci Lindeman یکی از آفات مهم محصولات کشاورزی بوده که به طور گسترده در تمام نقاط جهان انتشار دارد. بادمجان از جمله میزبان های این آفت است که هر ساله متحمل خسارات فراوانی می شود. در این پژوهش، سازوکار آنتی زنوز و نقش تراکم تریکوم و میزان کلروفیل برگ ده ژنوتیپ بادمجان (بلک بیوتی، بلاکی، یلدا، لیدی، لیندا، لیما، کیم، برازجان، سیاه مشهد و محلی زابل) نسبت به آفت تریپس در قالب آزمون انتخاب آزاد در گلخانه با شرایط دمایی 1±25 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 5±60 درصد با نسبت روشنایی/تاریکی (8/16) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین الگوی الکتروفورزی پروتئین کل هر ژنوتیپ و تنوع آن در ژنوتیپ های مختلف با استفاده از روش SDS-PAGE، و نیز ارتباط این صفت با تعداد تریپس های جلب شده طی آزمون انتخاب آزاد مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی الگوی الکتروفورزی ژنوتیپ های مورد مطالعه، حاکی از وجود تفاوت در تعداد و نوع باندهای پروتئینی و نشان دهنده وجود تنوع بین تیمارهای (ارقام) مورد آزمایش بود که می توان از این موضوع در برنامه های به نژادی ژنوتیپ های بادمجان نسبت به آفت تریپس بهره برد. ژنوتیپ ها از نظر درصد آسیب تریپس پیاز، میزان کلروفیل برگ و تراکم تریکوم ها دارای اختلاف معنی داری بودند همبستگی معنی داری بین صفات مورد اندازه گیری در گلخانه و داده های مولکولی بدست نیامد اما، به طورکلی، ژنوتیپ های لیما و لیندا با دارا بودن بیشترین فاصله ژنتیکی (454/0) نسبت به سایر ارقام مورد مطالعه و پتانسیل مقاومتی نسبت به تریپس پیاز، می توانند در برنامه های به نژادی مورد تلاقی قرار گرفته و در آزمون های تکمیلی، بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!