بررسی وضعیت وزن پیش از بارداری و رابطه آن با دریافت لبنیات در زنان باردار نحت مراقبت مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران در سال 1394

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اهمیت وزن مادر در دوران بارداری و نقش محتمل لبنیات بر تعدیل وزن، هدف مطالعه حاضر تعیین وضعیت وزن پیش از بارداری و رابطه آن با دریافت لبنیات در زنان باردار تهران بود.
روش و
مواد
در این مطالعه مقطعی 185 زن در سنین باروری به روش نمونه گیری خوشه ایسیستماتیک در تهران انتخاب شدند. مصرف لبنیات کم چرب و پرچرب با پرسشنامه نیمه کمی بسامد غذایی 168 قلمی اعتبارسنجی شده مشخص شد. وزن و قد با استفاده از روش های استاندارد اندازه گیری شدند. رابطه بین متغیر های کیفی با استفاده از آزمون Square Chi، متغیرهای کیفی-کمی با استفاده از ANOVA محاسبه شده و رگرسیون لجستیک چند متغیره برای برآورد نسبت شانس (OR) و فاصله اطمینان 95٪ (CI) استفاده شد.
یافته ها
میانگین (انحراف معیار) سن زنان شرکت کننده 7/27 (4/0) سال و میانگین (انحراف معیار) تفاوت وزن قبل از بارداری و وزن فعلی 4/1 (3/0) کیلوگرم بود. پس از تعدیل تمامی مخدوش گرها نسبت به دریافت لبنیات کل، پرچرب و کم چرب چهارک اول (رفرانس)، افراد در سومین چهارک دریافت لبنیات کلOR=2.907، %95 CI: 0.175-48.270)) و در آخرین چهارک لبنیات پرچرب، (OR=3.376 95% CI:0.356-31.944) شانس بیشتری برای ابتلا به اضافه وزن و چاقی داشتند. درحالی که افرادی که در بالاترین چهارک (چهارک 3 و 4) دریافت لبنیات کم چرب بودند نسبت به چهارک اول شانس کمتری برای ابتلا به اضافه وزن و چاقی داشتند. افراد واقع در چهارک دوم دریافت انرژی از لبنیات کل افزایش وزن بیشتری در طول بارداری داشتند (05/0>P).
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد لبنیات کم چرب با کاهش اضافه وزن و چاقی و پرچرب با افزایش احتمال آن مرتبط است، اگرچه به دلیل کوچک بودن جمعیت نمونه نتایج معنی دار نبودند. انجام مطالعات با جمعیت آماری بزرگ تر پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1662721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!